Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Nordea ensamma i pr-krisen

Publicerad: 10 november 2011, 11:10

Storbanken Nordeas pr-kris fortsätter, och man står ensamma i krisen. Men en utomstående part kan i det här läget vara värdefull, enligt Henrik Kolga, tidigare informationsdirektör på Swedbank .


Ämnen i artikeln:

Nordea

Storbanken Nordeas pr-kris lugnade ner sig en aning under början av veckan. Men det tog ny fart när finansminister Anders Borg (M) i en intervju med Svenska Dagbladet uttalade sig om att missnöjda kunder skulle byta bank. Nordea har under två tillfällen i höst drabbats av negativa kommentarer från ministrar i samband med mediegranskningen – först under Aktuellts granskning av Nordeas fonder, då finansmarknadsminister Peter Norman (M) uttalade sig negativt och nu Anders Borgs kommentar till Svenska Dagbladet under gårdagen.

– Vi ska tåla en tuff granskning, så är det. Och jag tycker inte att vi har blivit missförstådda men vi måste lägga ner mycket kraft på att förklara uppgifterna i sak, säger Nordeas vd och koncernchef Christian Clausen i en intervju med Svenska Dagbladet.

På Twitter regnar det negativa kommentarer om banken och på den egna Facebooksidan syns många negativa och missnöjda personer, som säger sig vara kunder på väg att byta bank.

Nordea har inte kallat in någon extern hjälp.

– Vi anser inte att vi behöver det, säger Nordeas informationschef Helena Östman.

Henrik Kolga, tidigare informationsdirektör på Swedbank och i dag rådgivare på pr-byrån Narva, säger att det är skönt att ha en utomstående aktör att luta sig mot när det blåser snålt.

– Av det jag upplevt är det bra med en utomstående part. I ett tufft läge riskerar man lätt tunnelseende och då är det otroligt skönt att ha någon utanför, säger Henrik Kolga som medger att han numera visserligen är konsult, men att han talar i egenskap av tidigare erfarenheter.

Viktigast för Nordea just nu är att banken lägger alla kort på borden för att förhindra att medierna gräver fram ytterligare komprometterande information.

– De måste återta initiativet i stället för att bara behöva försvara sig, säger Henrik Kolga.

Han tror dock att bankens befintliga styrkor kan räcka en bra bit.

– Har man kompetenta personer inom organisationen bör det räcka långt, säger han.

Att återvinna förtroende kan komma att ta tid tror han.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

Nordea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.