Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Nordeas pr-kris fortsätter

Publicerad: 9 november 2011, 15:00

Anders Borg

Foto: Scanpix

I en intervju med Svenska Dagbladet säger finansminister Anders Borg (M) att missnöjda bankkunder bör byta bank. Pr-krisen för Nordea fortsätter.


Ämnen i artikeln:

NordeaAnders Borg

Nordea har under hösten varit hårt ansatta i medierna. Det började med Aktuellts granskning, där det visade sig att Nordeas fonder de senaste tio åren ofta gjort dåliga resultat. Redan då nämnde finansmarknadsminister Peter Norman (M) att missnöjda kunder borde byta bank.

Banken anlitar dock ingen pr-byrå för att stävja situationen.

– Vi anser att vi klarar oss, säger Helena Östman, informationschef på Nordea.

Efter styrelseordföranden Björn Wahlroos uttalande förra veckan, där han menade att han gärna såg att koncernchefen Christian Clausen, skulle få högre lön för att kunna köpa fler lägenheter, blev det starka reaktioner. Bankens Facebooksida översvämmades av kommentarer från arga kunder.

– Jag var inne hela helgen och svarade på inlägg. Det handlar om att besvara och bemöta kritiken, säger Helena Östman.

Kanske är det läge för Nordea att anlita en pr-byrå. Under hösten har följande bakslag drabbat banken: Aktuellts granskning, som visade att fonderna ofta gjort ett dåligt resultat de senaste tio åren, med kommentar från finansmarknadsministern att missnöjda kunder ska byta bank. Sedan avslöjandet att banken köpte en lägenhet till sin vd för 22,5 miljoner. Sedan Björn Wahlroos uttalande att han gärna skulle höja Christian Clausens lön så att han skulle ha råd med fler lägenheter. Christian Clausen själv skickade ut ett brev till de anställda där han försökte muntra upp dem.

Och nu har man också fått ett negativt uttalande från finansminister Anders Borg att brottas med. Pr-krisen fortsätter.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

NordeaAnders Borg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.