Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 24 augusti 2011, 11:11
Nu storsatsar Norge på att locka till sig turister.
Till sin hjälp har man en engelsk soffpotatis från Eastenders.
Ämnen i artikeln:
NorgeNorge satsar en kvarts miljard norska kronor på att marknadsföra sig som turistland. Ändå lyckas norrmännen bara locka hälften så många turister som Sverige trots att svenskarna har betydligt mindre budget.
Kritiken har gått ut på att man ägnat sig för mycket åt ”vykortsreklam” i sina satsningar.
Kritiken har fungerat och nu har Visit Norway lanserat sin nya kampanj ”Stories for Life”. Och det är uppenbart engelsmännen man vill locka över Nordsjön för till sin hjälp har man tagit David Spinx, en engelsk skådespelare som är okänd för de flesta men gigantisk i England där han spelar soffpotatisen Keith Miller i evighetssåpan Eastenders.
Kampanjens upplägg är att i tolv kortfilmer ta reda på vad som händer när en engelsk soffpotatis får resa runt och upptäcka Norge.
– Många tror att man måste vara sportig och vältränad för att uppleva naturlandet Norge. David Spinx har bevisat at det inte stämmer, säger turistdirektören Per-Arne Tuftin, till Kampanje.
Förhoppningen är att filmerna ska dra fler besökare till Visitnorway.com där turister kan lära sig ännu mer om Norge.
Ämnen i artikeln:
Norge