Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Nu kan bil-lobbyn packa ihop och dra hem”

Publicerad: 22 September 2015, 12:25

Per Grankvist stor att Volkswagen-skandalen kan förändra bilindustrin i grunden.

Volkswagen befinner sig i fritt fall och vd:n uppges få sparken. Allt på grund av att bilmärket fuskat med utsläppsvärden på sina dieselbilar. Etikexperten Per Grankvist menar att skandalen kommer få konsekvenser för hela industrin.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetCSRLobbyingBilreklamPer GrankvistVolkswagen

I helgen briserade bomben att Volkswagen under sju års tid har manipulerat sina dieselbilar för att sänka deras utsläppsvärden i de amerikanska testerna. Under måndagen och tisdagen har VW-aktien befunnit sig i fritt fall, och nu uppges vd:n Martin Winterkorn få sparken som en konsekvens av fusket. Detta efter att bolaget gått ut med informationen att 11 miljoner bilar världen över har utrustats med fusk-programvaran.
– Det här är ett solklart exempel på företag som uppenbart har försökt lura kunder och myndigheter. I skandaler brukar det vara en gråzon men det här är ett bedrägeri i sin renaste form, säger etikexperten och Resumés analytiker Per Grankvist.

Att vd:n tvingas lämna är bara det första nödvändiga steget i den process som krävs för att återupprätta förtroendet för bilmärket på sikt.
– I praktskandaler måste man statuera praktexempel. Många måste få gå. Det räcker inte att man bara kickar ingenjören som gjort det här och hans chef. Alla som inte ställde rätt frågor och dubbelkollade måste få gå för att de ska återvinna sitt förtroende. Det enda sättet att uppleva att ett företag har värderingar är att de sparkar folk för att de brutit mot värderingarna. Man kan inte bara se över sin policy.

Hållbarhet och transparens är två av de viktigaste globala trenderna bland företag de senaste åren. I fallet med Volkswagen rör det sig om ett tydligt brott mot de båda. Men även om grundfrågan handlar om utsläppsvärden menar Per Grankvist att det inte är konsumenternas miljömedvetande som kommer att drabba bilmärket hårdast.
– Det är en förtroendefråga och inte en miljöfråga. Även om hållbarhet är viktigt skiter faktiskt de flesta i exakta utsläppsvärden. Det som blir jobbigt för många bilköpare är alla följdfrågor och rädslan som uppstår; har de lurats med fler grejer? Hur ser det ut på andra områden, som med säkerheten?, menar Per Grankvist.

På sikt ser han stora konsekvenser för hela bilindustrin, som ägnat mycket tid åt att mildra strängare miljökrav från lagstiftarna.
– Hela den lobbyn i Bryssel kan nu packa ihop och dra hem. Ingen kommer att lyssna till den europeiska bilindustrin. Det är bara att lägga ner, säger Per Grankvist.

Hur kommer Volkswagens varumärke att påverkas?
– På kort sikt är det naturligtvis en stor skandal. Det kan påverkas i exempelvis offentliga upphandlingar där utsläpp är en viktig fråga. I försäljningen till konsumenter kommer det inte att påverka lika mycket, även om de kommer att få fler jobbiga följdfrågor. På lång sikt kommer deras kommunikation tvingas handla mycket om att rentvå dem. De måste hitta tredjeparter som kan verifiera deras tester och bevisa att de inte är skurkar. Det kommer att bli tråkigare reklam i stil med "Det går att lita på oss".

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.