Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

"Nu krävs en riktig burn-out"

Publicerad: 27 Januari 2010, 14:10

Saabs pr-chef Erik Geers nyanställer för att klara blixtlanseringen av nya 9-5 till Genèvesalongen den andra mars. – Planen är fix och färdig, vi har jobbat med detta scenario sedan i höstas. Nu krävs en riktig burn-out.


Ämnen i artikeln:

Saab

Eric Geers, pr-chef på Saab.

I fredags rullade en holländsk långtradare över Öresundsbron med Sveriges enda Spyker i lastutrymmet. Det var första steget på lanseringen av affären, men en ren chansning.
– Vi har räknat med affär, men det var totalt oklart om när signingen kunde ske, berättar Erik Geers.

I går kväll rullades Spykern och en Saab ut framför Café Opera vid Kungsträdgården i Stockholm, där villrådiga journalister häckat i flera timmar i väntan på presskonferens.
– Det blev Café Opera för att de råkade ha plats just då. Vi ville hitta ett ställe som var nära Rosenbad och det måste gå väldigt fort. Jag bokade presskonferensen på tisdag förmiddag, men det var fortfarande oklart. Vi var tvungna att vara superflexibla.

I förmiddags flög Erik Geers och den återupprättade vd:n Jan-Åke Jonsson i snöstormen till Trollhättan för att tala till de anställda framför Saabmuseet tillammans med nya ägaren Victor Muller. Spykern var på plats på scenen och Saabar fanns det gott om.

Fler ska det nu bli i snabb takt. Nya 9-5 måste ut i vår, men Spyker har inga pr- eller marknadsmuskler:
– Nej, Spyker säljs ju vid event och motormässor, säger Erik Geers. Vi kör pr själva i Saab och jag har tio anställda. Vi har ju varit en integrerad del i GM, men nu är vi självständiga. Jag ska de närmaste dagarna se över vad jag behöver, men helt klart behöver vi anställa fler på pr-sidan i Trollhättan.
– Vi ser över hur vi ska kommunicera och komma närmare kunderna. Det handlar om att stärka personliga relationer och kanske jobba mer med digitala medier.

Lanseringsplanen för nya 9-5 gjordes i fjol medan den tilltänkte köparen hette Koenigsegg:
– Vi har arbetat med alternativa scenarion, säger Erik Geers. Ett var att vi skulle lansera på egen hand. Planen är fix och färdig och omfattar 1000-tals journalister och återförsäljare.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Saab

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.