Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 9 oktober 2013, 06:39
Arthur Sadoun.
Arthur Sadoun har utsetts till ny vd för Publicis Worldwide, som har nära 9 000 anställda i 80 länder. Han kommer närmast som en roll som chef för Publicis Worldwide-verksamhet i Frankrike.
Adage menar att utnämningen symboliserar ett stort förtroende i den unga stjärnan för att se om man han avancera inom nätverket ytterligare.
Tidningen rapporterar också att Publicis Worldwide utgör gruppens DNA i det att det var den verksamheten som utgjorde grundplattformen för allting då Publicis grundades av Marcel Bleustein Blanchet i Paris år 1926.
Arthur Sadoun kommer att rapportera till gruppens ordförande Maurice Levy samt ingå i dess exekutiva kommitté, enligt Adage.
Adage menar att tidpunkten för utnämningen är viktig i det att den kommer samtidigt som Publicis inväntar ett godkännande för ett samgående med Omnicom-gruppen.
Så fort affären har godkänts ska 71-årige Maurice Levy och Omnicoms ordförande, 60-årige John Wren, dela på ansvaret att leda verksamheten under 30 månader, enligt Adage.
John Wren har meddelat att han tänker gå över till en ordförandepost inom fem år, vilket ger stort utrymme för personer som just Arthur Sadoun att bevisa sitt värde, enligt Adage..
– Den här utnämningen kommer som ett naturligt steg i Arthurs karriär inom Gruppen, säger Maurice Levy i ett uttalande.
– Det är en stor ära att bli vd för nätverket som bär gruppens namn och som var startpunkten för Marcel Blaustein Blanchet. Jag vill passa på att tacka Maurice Levy för förtroendet, säger Arthur Sadoun till Adage.
Karl-Johan Byttner