Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Ny webb ska lyfta Motala

Publicerad: 13 maj 2013, 06:51

Med användande av bilder och kopplingar till sociala medier ska webbplatsen stärka Motalas nya platsvarumärke.


– Vi har i Motala precis arbetat fram ett nytt platsvarumärke under temat: Motala - "Östergötlands Sjöstad". Den nya platswebben blir vår viktigaste kanal i arbetet med det nya varumärket vars syfte är att stärka ortens besöksnäring, inflyttning samt näringsliv, säger Joakim Ljungqvist, vd för näringslivsbolaget Tillväxt Motala som beställd den nya webbplatsen.

Motala.se har utvecklats av motalabaserade webbyrån Cludev och är baserad på plattformen Wordpress. Webbplatsen har i nuläget runt 40 000 unika besökare varje månad, något som man nu räknar med att öka.

– Vi hade inte kunnat få ett roligare projekt, webbnördar med stora motalahjärtan som vi är, säger Björn Orrenius, Webbstrateg och projektledare, Cludev. Tanken var tidigt att bilder skulle få mycket utrymme. Det är tacksamt att arbeta med det nya varumärket på det viset. Vi har valt att presentera Tillväxt Motalas tre huvudspår besöksnäring, inflyttning och näringsliv genom storytellingspår som ska ge en känsla snarare än vara informationstunga. Utöver detta finns det lite kryddor som filmade berättelser med självaste Baltzar von Platen. Det var kul att göra något som sticker ut. Kommunwebbar brukar vara ganska så stela. Det här är något helt annat.

Arbetsgrupp:
Björn Orrenius: Strategi, och projektledning
Darren Potter: Informationsarkitektur, teknisk projektledning och design
Phil Bywater: Teknisk Implementation
Tomas Långdahl: Copy
MVP-Media: Film och animation
Claes-Göran Österlund: Baltzar von Platen

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.