Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Nya aktörer klämmer åt Apotekets marknad

Publicerad: 1 september 2009, 12:34

En bransch som redan satsar över 300 miljoner på marknadsföring väntas kraftigt öka sina satsningar när fler aktörer nu går in på apoteksmarknaden. Men de riktigt stora effekterna kommer först 2010 när de nya apotekskedjorna har etablerat sig på allvar.


Ämnen i artikeln:

Apoteket

truefalse

Just nu ligger sju sekretessbelagda ansökningar hos Läkemedelsverket om att få göra etableringar på den avreglerade apoteksmarknaden, men fler kommer. Den 1 juli upphörde Apoteket AB:s monopol. Från den 1 november släpps också försäljningen av receptfria läkemedel fri.
På Apoteket AB räknar man med att på sikt tappa 65 procent av sin marknad. Apotekets varumärkesdirektör Eva Fernvall säger att det kommer att få återverkningar på marknadsföringsbudgeten, förra året spenderade de 125 miljoner kronor brutto.
– Vi måste anpassa kostymen till det nya läget. Men vi vill märkas lika mycket, och måste därför bli effektivare. Det kan handla om andra medieval och annat, som vi nu ser över, säger Eva Fernvall.

Däremot kommer både de nya apoteken och läke­medels­tillverkarna att satsa mer framöver.
– Det kommer totalt att bli mycket mer, nivån på satsningarna ökar. Det är många som vill synas och höras i det nya läget.
Men det tar tid innan avregleringen får några dramatiska konsekvenser.
– Det är först i oktober–november som vi vet vilka nya som kliver in. Under 2009 kommer vi inte att se så stora skillnader, däremot under nästa år när de nya har hunnit etablera sig i större skala.
Samtidigt som marknaden breddas med fler aktörer, krymper den traditionella apoteksmarknaden när försäljningen av receptfria läkemedel släpps fri. För Apoteket är det receptfria i dag värt 14 miljarder kronor. Även om inte gamla och nya aktörer tänker släppa den lönsamma marknaden för receptfritt får de från november konkurrera med dagligvaruhandeln.

En strategi är därför allianser med de stora kedjorna. Sedan tidigare samarbetar Kronans Droghandel, ägt av finska Oriola-KD, med Coop. Avsikten är både att ta över apotek och att bygga upp nya vid till exempel Coops stormarknader.
I veckan avslöjades att Apoteket AB inleder ett liknande samarbete med ICA.
– ICA och Apoteket är en bra kombination. Vi har en bra samsyn i hur vi möter konsumenterna. För vår del betyder det ökade öppettider, ökad tillgänglighet och andra trafikströmmar. Men sam­arbetet ska först godkännas av Konkurrensverket, säger Eva Fernvall.
Även Åhlénsgruppen satsar på att bygga upp apotek i egen regi i sina butiker.

En av de nya aktörer som satsar på Sverige är tyska Celesio. Via Celesioägda Norsk Medisinaldepot bygger de en svensk verksamhet som i slutet av hösten ska omfatta 7 apotek, men som på sikt handlar om 100 apotek.
– Vi har valt strategin att inte köpa några befintliga apotek, utan att starta nya. Det är en gradvis uppbyggnad som går i gång så fort vi har fått tillstånd från Läkemedelsverket, säger Mads Paulsen, marknadsdirektör för Norsk Medisinaldepot som blir chef för Sverigeetableringen.
Hur de ska marknadsföra en ny kedja med 100 apotek är han förtegen om.
– Det är lite för tidigt att gå ut med det. Men kundbemötande och service kommer att vara nyckeln för oss.
Något liknande säger And­reas Rosenlund, informationsdirektör på Kronans Droghandel:
– När vi går från en monopolmarknad till fler aktörer har alla stora behov av att kommunicera sin existens. Vi planerar och gör oss redo, men ligger lågt än så länge. Vi hoppas vara igång vid årsskiftet, men det har varit ständiga förskjutningar hela tiden, så vi får se.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Apoteket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.