Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Nya byråns första jobb för Faktum – kalendern ”Om jag hade stålar”

Publicerad: 15 November 2019, 13:20

I årets Faktumkalender har Volt låtit tolv konstnärer illustrera vad som står högst upp på försäljarnas önskelista.


Ämnen i artikeln:

VoltFaktum

Med en och en halv månad kvar till 2020 släpper den Göteborgsbaserade gatutidningen Faktum sin årliga kalender. Nytt för i år är att Forsman & Bodenfors inte längre basar för tidningens kommunikation utan Stockholmsbaserade Volt. Det är de som står bakom print- och sociala medier-kampanjen som kommer att gå för att marknadsföra kalendern.

Årets Faktumkalender går i temat ”Om jag hade stålar”. I kalendern har Faktum och Volt låtit tolv svenska konstnärer illustrera vad som står högst upp på tolv Faktumförsäljares önskelista.

– När man har väldigt lite pengar väljer man bort saker man vill ha, för saker man måste ha. Så den där gamla skrönan att Faktumförsäljare ändå bara köper sprit för pengarna kan ibland vara sann. Men oftast är det en dagstidning, en födelsedagspresent till barnbarnet eller ett par nya strumpor. Med årets kalender vill vi visa vad Faktums försäljare drömmer om och vad de hade gjort, om de hade mycket stålar, säger Sarah Britz, chefredaktör på Faktum.

Några av drömmarna som blivit illustrerade är en resa till Las Vegas för att närvara på dotterns bröllop, få se körsbärsträden blomma i Japan och att bygga en lyxbungalow på Treasure Beach på Jamaica. Bakom illustrationerna i kalendern står konstnärer som Ernst Billgren, Arvida Byström, Franz Pozzo, Kent Wisti och Mange Hellberg.

– Kalendern kostar 150 kr och det är ju ett ganska schysst pris för tolv konstnärsverk – som dessutom på sikt kan bidra till att förverkliga någons högsta dröm, säger Sarah Britz på Faktum.

En av de medverkande konstnärerna är Frank Pozzo som själv varit hemlös.

– Faktum är en magisk organisation att jobba med. Dom gör en viktig insats, har alltid vågat göra bra kommunikation och är grymt drivna. Det är ingen slump att så många superkonstnärer ställer upp, säger Kristoffer Wernald, copywriter på Volt.

Arbetsgrupp

Faktum:

Peter Kronvall, VD

Sarah Britz, Chefredaktör

Anna-Lisa Gustavii, Marknads- och eventansvarig

Volt:

Jenny Meckbach Sehlstedt, Account Director

Melina Svéd, Account Manager

Michael Lee Bjerkö, Senior Designer

Erica Thelin, Planner

Christian Jörgensen, Art Director

Molly Rennéus, Art Director

Kristoffer Wernald, Copywriter

Åsa Stjärnquist, Final Art

Daniel Eriksson, Motion Designer

Martina Larsson, PR-strateg

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

VoltFaktum

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.