Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 31 mars 2016, 14:36
Coca Cola förlänger Share a Coke-kampanjen.
Foto: Coca Cola
Först kom namnen – nu ska du kunna nynna till populära låttexter medan du dricker Coca Cola. Läskjätten adderar nämligen texter från mer än 70 låtar på burkar och flaskor.
Ingen har väl kunnat undgå Coca Colas framgångsrika lansering ”Share a Coke”, där de valde att lägga till namn på flaskor och burkar. Kampanjen inleddes i Australien redan 2011 och kom till USA 2014, där den blev en succé. Nu kommer fortsättningen. Coca Cola väljer att sätta låttexter på burkarna med start i april och som ska finnas tillgängliga under hela sommaren. Det skriver bland andra Buzzfeed och Billboard.
Bland låtarna finns exempelvis klassiker som “Put a little love in your heart,” “Always on my mind,” och “Lean on me”.
– Vi ville använda texter som binder samman människor och skapaa stunder att dela. Det handlade inte om att hitta de mest populära låtarna idag. Det handlade mer om att hitta texter som skulle hjälpa människor att connecta. För i slutändan är det ändå musiken och texterna i låtarna som kan hjälpa dig att uttrycka det du ibland inte kan uttrycka i ord, säger Coca Colas globala musikchef Joe Belliotti till Billboard.
Kampanjen kommer att smygstarta denna helg vid NCAA-finalen i USA. Coca Cola inleder samtidigt ett samarbete med musikappen Shazam då konsumenterna ges möjlighet att spela in sig själva när de sjunger och lägga upp via sociala medier.
– Vi ger människor en möjlighet att ”Shazam din Coca Cola”, säger Belliotti.
Coca Cola har en lång bakgrund av att använda musik i sin marknadsföring. De senaste åren har de samarbetat med artister som Jason Derulo, Taylor Swift och Carly Rae Jepsen. Sedan 2013 har man dessutom partnerskap med Spotify.