Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Nystartade Deliberately växer med nya konsulter

Publicerad: 2 juni 2014, 15:16

Erik Kristow och Anders Johansson

Foto: Josefine Anjou och Resumé

Anders Johansson och Erik Kristow blir nya partners i pr-företaget Deliberately. Företaget startades nyligen av Johan Bobert, tidigare partner och vice VD på Hill and Knowlton, och kommunikationsdirektör på Boxer/ Teracom-koncernen.


Anders Johansson arbetar i dag som Corporate Affairs Director på Microsoft.  Han har varit politiskt sakkunnig på finansdepartementet, vd för Svenska Kabel- tv-föreningen och konsult på JKL.

Erik Kristow är i dag informationschef på Skattebetalarna. Han har en bakgrund  som chef för public affairs på ABB, presschef på Eniro och politiskt sakkunnig på  kulturdepartementet.

– Deliberately ska bygga på en partnermodell där företaget ägs av erfarna  konsulter. Detta för att kunna växa samtidigt som företaget har en stabil grund  som kan garantera hög kvalitet på arbetet, säger grundaren Johan Bobert.

Deliberately inriktar sig på företag och organisationer som verkar i branscher  och sektorer i gränslanden mellan kommersiell verksamhet och politik. Med rekryteringarna blir de tre partners. Men Deliberately ska växa rejält på  sikt.

– Jag siktar på att vi ska vara en av de fem största byråerna inom tio år. Med  nuvarande mått handlar det om en omfattning på 50 anställda och runt 60  miljoner i omsättning, säger Johan Bobert.  

Johan Boberts första position i pr-branschen var hos pr-legendaren Jerry  Bergström. 1996 blev han, Theo Martins och Mikael Westmark ansvariga  för att bygga upp Hill & Knowltons verksamhet i Sverige. Från början var de  tre delägare och kommunikationsnätverket WPP var knapp majoritetsägare.   De så småningom två delägarna hade en "earn-out-modell" och köptes ut  av WPP 2003. Dessförinnan hann Johan Bobert med att vara ordförande i  branschföreningen Precis.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.