Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Nytt intäktsrekord för Jung: Talangfokus nyckeln till framtiden

Publicerad: 6 Augusti 2019, 08:20

Jimmy Rodhelind, vd för Jung Relations.

2018 var ett tillväxtår för Jung som gick från 43 till 47 anställda och för andra året i rad uppnådde den högsta byråintäkten i byråns histora. Även lönsamheten förbättrades.


Ämnen i artikeln:

JungPR-ByråerJung Relations

I går rapporterade Resumé om H&H Groups 2018 som innebar en viss tillbakagång när det kommer till lönsamhet och där tillväxten för flera av byråerna stannade av. Ett undantag i koncernen är kommunikationsbyrån Jung Relations som ingår i byrågruppen sedan 2016.

Under fjolåret växte byrån från 43 till 47 helårsarbetande, men bibehöll lönsamheten. Rörelseresultatet (EBIT) landade på 6,1 miljoner kronor – en ökning med 4,2 procent från 2017. Byråintäkten blev rekordhöga 53 miljoner kronor (50)

Omsättningen för Jung minskade något 75,3 miljoner (76) under fjolåret.

Under 2018 inledde byrån nya samarbeten med uppdragsgivare som Coca-Cola, Google och PostNord. Under 2019 har nya uppdrag för AMF Fastigheter, Absolut Vodka,
Electronic Arts, elfordonsbolaget Inzile samt Spotifyägda Soundtrap tillkommit.

Jung har också sjösatt hållbarhetserbjudandet Jung 23 – ett resultat av ett längre utvecklingsarbete och fleråriga hållbarhetsprojekt i samarbete med befintliga uppdragsgivare och nätverk.

Fjolåret innebär också att Jung vann guld vid ett antal tävlingar tävlingar som Guldägget, Spinn, Sabre Awards och European Excellence Awards. Byrån kom även tvåa i kommunikationsbranschens jämställdhetstävling Guldvågen.

– Vår grundläggande princip är att skapa kommunikation som inte bara bidrar till våra
uppdragsgivares framgång, utan även till en progressiv, hållbar och mer inkluderande värld. Det ska även prägla vår egen arbetsplats, varför topplaceringen i Guldvågen var en av de finaste utmärkelserna under 2018, säger Jimmy Rodhelind vd på Jung i en kommentar till bokslutet.

I årsredovisningen nämner ni att talangförsörjningen som den största riskfaktorn. Vad gör ni konkret för att möta den utmaningen?
– Vi vill vara en lärande organisation där alla har möjlighet att utvecklas och påverka – både sin egen jobbsituation och verksamheten i stort. Vi har en vision, mission och värderingar som ska göra det meningsfullt att gå till jobbet. Att vara en lärande organisation innebär att vi ständigt jobbar med utveckling – både individuellt och som kollektiv.

Jimmy Rodhelind nämner att byrån exemplvis har infört kvartalsvisa utvecklingssamtal istället för årliga samt driver utvecklingsprojekten Jungiversity, Jung Talks, Jung Junket, Jung Art med flera.

Jung Relations 2018 (2017)
Omsättning: 75,3 MKR (76)
Byråintäkt: 53 MKR (50)
Rörelseresultat (EBIT): 6,1 MKR (5,8)
Rörelseresultat (EBITDA) 6,3 MKR (6)
Byråmarginal EBIT: 11,5 % (11,6 %)
Byråmarginal EBITDA: 11,8 % (12 %)
Antalet anställda: 47 (43)

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.