Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Oatly tar hjälp av Alex och Sigge i lobbying mot mjölk

Publicerad: 5 Augusti 2016, 14:00

Oatly vill att vi ska googla mjölk och anlitar Alex & Sigge.

Foto: Press/Oatly

Nu ska Alex Schulman och Sigge Eklund hjälpa havredrycken Oatly i marknadsföringen.


Ämnen i artikeln:

OatlyAlex SchulmanLobbyingAlex & SiggeSvensk MjölkMarknadsdomstolenSigge Eklund

Oatly förespråkar att havredryck är bättre än mjölk. I november 2015 förlorade man målet mot Svensk Mjölk i Marknadsdomstolen och tvingades sluta med delar av sin marknadsföring som attackerar mjölken.

Kampen fortsätter dock. Idag publicerade företaget en annons i Dagens Nyheter där de uppmanade den svenska befolkningen att googla mjölk.

”Man får upp hur många intressanta träffar som helst! Särskilt om man lägger till ord som ”hälsa” och ”miljö”, skriver de.

Samtidigt berättade Oatly att de under Way Out Wests sista dag, den 13 augusti, kommer ta hjälp av Alex Schulman och Sigge Eklund som kommer att #googla hej vilt”. Micael Dahlén, vid Handelshögskolan, är en av gästerna.

”De ska avhandla sök­resultaten med allt från mat­historiker och miljö­experter till politiker och professorer”.

Till Dagens Opinion skriver Cecilia Sjöholm, kommunikationsdirektör på Oatly, att de genom kampanjen bland annat vill få upp frågan om omställning till en vegetabilisk livsmedelsproduktion och konsumtion på dagordningen i höst.

– Sverige ska inom kort ta beslut om en ny livsmedelsstrategi som stakar ut framtiden för livsmedelspolitiken. Det är viktigt att den svenska livsmedelspolitiken levererar på de klimatmål världens ledare enades kring i december i Paris, med tanke på vilken stor klimatpåverkan livsmedel har, skriver hon.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.