Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Obama gör reklam i tv-spel

Publicerad: 15 Oktober 2008, 06:14

Barack Obama stampar reklamgasen i botten inför amerikanska presidentvalet i november. Senaste medievalet är i tv-spelet Burnout Paradise.


Obama gör reklam i tv-spelet Burnout Paradise.

Barack Obama syns på en stortavla hängandes över slirande muskelbilar i Xbox 360-spelet Burnout Paradise. Stortavlan hänvisar till bland annat kampanjsajten voteforchange.com.

När bilderna på Obama-reklamen dök upp bland spelbloggar var de första reaktionerna att det var photoshoppade bilder. Men nu har spelföretaget EA bekräftat att Obamas kampanj köpt annonsplats i bilspelet.

Uppskattningsvis har en tredkedel av de amerikanska hushållen en spelkonsol (alla har inte Xbox 360). Mätningar visar också att dynamisk reklam, som kan rotera eftersom spelkonsolerna är uppkopplade mot internet, har effekt. Adidas är ett exempel som varit framgångsrik i sin spelannonsering.

Obamas Burnout Paradise-reklam är dock den första politiska reklamen i tv-spel. Den uppfattas redan nu som framgångsrik. Inte för att så många har sett reklamen utan mer för valet av media har fått uppmärksamhet.

Tidigare under kampanjen har Obama varit aktiv inom sociala medier medan John McCain lyckats bättre med sökordsmarknadsföring. På McCains Facebook-sidan finns också en variant på dataspelet Pork Invaders.

Nu när det är tre veckor kvar till valdagen är tv det säkraste medievalet. Eftersom Obamas kampanj har samlat in mest pengar kan han köpa mest tv-tid. Och mycket tv-tid blir det.

Den 27 oktober har han köpt 30 minuter under primetime på rikstäckande CBS och NBC för att visa en informercial om sin kandidatur. Enligt Brandrepublic förhandlar hans kampanj även med ABC och Fox om tv-tid.

Hur mycket det kostar är inte utrett men bedömare uppskattar att 30 minuter under bästa sändningstid kostar cirka 1 miljon dollar.

Det är inte första gången en presidentkandidat köper så mycket tv-tid. 1992 köpte oberoende Ross Perot en halvtimme i rutan för att förklara hur han skulle få ned det amerikanska budgetunderskottet om han blev president. Programmet hade 16,5 miljoner tittare.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.