Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Obamas digitala pitbull hjälpte sossarna till seger

Publicerad: 17 september 2013, 10:21

Digitalstrategen Matthew McGregor fick smeknamnet Obamas digitala pitbull.

Foto: Krister Berntsson

Den brittiske superdigitalstrategen Matthew McGregor hjälpte Socialdemokraterna till seger i Kyrkovalet med samma metoder som under det amerikanska presidentvalet.


Ämnen i artikeln:

Barack ObamaSocialdemokraternaReformklubben

Matthew McGregor och hans byrå Blue State Digital, väckte stor uppmärksamhet under de senaste amerikanska presidentvalet då han fick äran för den digitala kampanjens mobilisering av framför allt unga väljare. Hans snabbhet i att reagera på händelser som gav genklang i sociala medier gav honom smeknamnet Obamas digitala pitbull.

McGregor, som definierar sig själv som vänster, har gjort sig känd för sin förmåga att anaylsera, driva trafik, skapa verktyg för att använda sociala medier och entusiasmera valarbetare. Så för socialdemokraterna var det självklart att vända sig till honom för att få hjälp i kyrkovalet.

Egentligen vände de sig till ReformAct som har svensk ensamrätt på att sälja Matthew McGregors digitala kampanjverktygslåda, BSDTools, som bland annat användes under Obama-kampanjen och under australiensiska parlamentsvalet för Labours räkning.

– Det är viktigt att förstå att det handlar om en verktygslåda, säger Matthew McGregor. Det är inte fråga om något som skapar kampanjer, utan något som driver dem.

Enligt McGregor behöver en digital kampanj innehålla många element. Den ska göra det möjligt att snabbt komma i kontakt med valarbetare, den ska öppna för att människor som sympatiserar med idéerna ska kunna hjälpa till vare sig de är partimedlemmar eller ej och det ska gå att snabbt utvärdera olika utspel.

– Man behöver kunna följa sympatisörernas reaktioner så man kan finjustera, säger Matthew McGregor. Och man måste vara beredd på att det som fungerar väl vid ett tillfälle kanske helt plötsligt slutar fungera.

Som exempel berättar han om ett tillfälle under Obamakampanjen då man började lägga länkar i mejl på gul botten så att de såg ut som om de var markerade med överstrykningspenna. Det dubblade antalet klick på länkarna.

– Men efter två månader slutade det att fungera och klicknivån gick tillbaka till vad den var från början, säger han. Jag antar att folk vande sig vid highlightade länkar.

Digitala kampanjverkyg kommer att användas flitigt i de svenska valet 2014. Fördelarna är många: snabbheten i att få ut budskap och bemöta motståndarnas påståenden, möjligheten att nå många på en gång och skapa känslan av kraft i valrörelsen, att kunna få andra än partimedlemmarna att engagera sig i specifika frågor.

Frågan blir snarare vad man ska välja bort än vad man ska välja till.

– Jag tror att video kommer att användas mindre i framtiden än vad som gjordes under Obama-valet, säger Matthew McGregor. Publiken har fått väldigt höga krav på rörlig bild och att lägga ut något filmat med en skakig smartphone funkar intre längre. Som kampanjstrateg måste man då ställa sig frågan om det är värt att lägga väldigt mycket pengar på en film, när man kan få så otroligt mycket mer material i form av exempelvis grafik eller bilder.

Matthew McGregors senaste kampanjarbete var för australiensiska labour i parlamentsvalet och utfallet där blev kanske inte vad hans uppdragsgivare hoppats på. Den borgergliga oppositionen besegrade arbetarpartiet efter sex år i regeringställning.

– Faktiskt så gick den digitala delen fantastiskt bra, säger Matthew McGregor. Men tyvärr präglades Labours kampanj av inre stridigheter som gjorde att partiet fick svårt att enas kring sina frågor.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.