Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Obamas kampanjgeni till Europa

Publicerad: 19 februari 2009, 11:05

Barack Obamas kampanjgeni Thomas Gensemer flyttar till Europa. Och nu vill han hjälpa engelska Labour att vinna nästa val.


Ämnen i artikeln:

LabourBarack Obama

Thomas Gensemer.

Advertising Age utsåg Obama till ”Marketer of the year”. Affärstidningen Fast Company har utsett Obamas presidentkampanj till USAs mest kreativa organisation.

Den framgångsrika kampanjen skapade av företaget Blue State Digital. Deras sajt  fick 13,5 miljoner amerikaner att skänka en halv miljard dollar och bli engagerade kampanjarbetare.

En stor del av presidentkampanjen styrdes med sociala medier.

Nu har företaget öppnat kontor i London och drivs av grundaren Thomas Gensemer som också byggde den sociala nätverksdelen i Obamas kampanj.

Nu vill han hjälpa Labourpartiet att använda sig av Obamas teknik för att vinna nästa val.
– Vi är ivriga och tror att det ska fungera bra här. Jag tror inte att Labour kan få in en halv miljard dollar men de kommer få i mer pengar än vad kampanjen kostar och det kommer bli en annorlunda kampanj. Som våra tidigare kampanjer har visat – om man ber folk göra saker så gör de det, säger han i en intervju med Guardian.

Han är måttligt imponerad av Labours kommunikation hittills. Labourpolitikern John Prescott namninsamling mot bankdirektörer på Facebook är feltänkt, menar Thomas Gensemer.

– De fokuserar för mycket på gimmickar och vad de kan sälja till pressen. Prescotts namninsamling mot bankdirektörer har fått in 15 000 namn men vad är det de ber folk att göra? Man hade kunnat be om andra saker som skapat ett större engagemang. Och det handlar inte om teknik utan en organisatorisk utmaning där man måste kommunicera med människor.

Han tror att politiskt engagemang på internet kommer att förändra och förnya det politiska partisystemet. Gräsrötterna får en större betydelse. Till en början kommer det att möta motstånd från traditionella partimedlemmar som känner sig hotade av de nya medlemmarna.

– Men om de här partierna bara existerar därför att de funnits där i 30 år är de mer sociala klubbar än politiska partier.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

LabourBarack Obama

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News