Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 12 mars 2014, 14:53
Den offentliga pr-notan är värd 200 miljoner
Foto: Colourbox
Kommuner och landsting köpte pr- och kommunikationstjänster för 200 miljoner kronor från 369 olika bolag under 2012. Det visar en granskning som marknadsanalysföretaget Doublecheck och Dagens Samhälle har gjort.
Ämnen i artikeln:
Nowa KommunikationDet betyder att kommuner och landsting står för runt 10 procent av pr-branschens totala omsättning. Och andelen ökar. Inte minst kommunerna blir en allt viktigare kundgrupp för landets pr-företag.
– Vi märker att kommuner och landsting upphandlar mer och att konkurrensen har blivit tuffare bara det senaste året, säger Anders Wallqvist, vd på Nowa Kommunikation, som är marknadens största leverantör till kommuner och landsting.
Nu varnar forskare för byråernas ökade inflytande. Statsvetarprofessor Bo Rothstein vid Göteborgs Universitet ser en utveckling där politiken blir allt mer marknadifierad och professionaliserad.
– Det kan leda till att frivilligengagemanget minskar. Det är också ett problem eftersom det är svårt att utkräva ansvar från den här gruppen. De går inte att rösta bort och de har inget tjänstemannaansvar, säger han till Dagens Samhälle.
Krister Berntsson
Ämnen i artikeln:
Nowa Kommunikation