Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 13 Mars 2012, 16:42
Johan Molander, byråledare på Narva, om TeliaSonera-uppdraget: "Det finns en logik i att ett bolag som har sina kunder online också gör sin information tillgänglig online"
Foto: Andreas Elgstrand.
Narva vann nyligen uppdraget att arbeta med Telias corporate reporting. Byrån har utvecklat en helt ny onlinelösning: – TeliaSonera var en av de riktiga pionjärerna när det gäller att avskaffa tryckta årsredovisningar. Så det här känns verkligen som en otrolig fjäder i hatten, säger Johan Molander, byråledare på Narva.
I dagarna lanserar TeliaSonera sin nya corporate reporting-sajt: http://annualreports.teliasonera.com
Bakom nya webbplatsen ligger kommunikationsbyrån Narva, som vann uppdraget att ta hand om TeliaSoneras Corporate Reporting för ett halvår sedan efter att Halvarsson & Hallvarsson haft motsvarande uppdrag under flera år:
– Vi har väl verkar lite i det tysta med det här, med det känns verkligen som ett riktigt prestigefullt uppdrag. Inte minst med tanke på att TeliaSonera var en av de riktiga pionjärerna med att helt och hållet avskaffa sin tryckta årsredovisning, säger Johan Molander.
Narva erbjuder idag tjänster inom tre områden: finansiell kommunikation, medierelationer och onlinekommunikation. Narvas uppdrag när det gäller just TeliaSonera har bestått av rådgivning, konceptutveckling, design och teknisk utveckling:
– Det här uppdraget spänner över två av våra tre affärsområden: finansiell kommunikation och onlinekommunikation. Vi ser också en ökad tillväxt inom dessa områden, säger Johan Molander.
TeliaSoneras nya onlinelösning för corpore reporting-biten består av en årsredovisning, en företagspresentation och en hållbarhetsredovisning. All information finns tillgänglig på tre språk: svenska, engelska och finska:
– Det finns en logik i att företag som TeliaSonera som har en publik online också gör sin information tillgänglig online. Men vi ser även många andra börsbolag som är i full färd med att sluta trycka årsredovisningar, säger Johan Molander.
Men knappast papperstillverkande bolag va?
– Haha, nej de är inte så öppna för det om man säger så, säger Johan Molander.
Halvarson & Hallvarsson hade uppdraget tidigare. Hur har ni vidareutvecklat arbetet?
– Här har det framförallt handlat om två stora utmaningar. Dels att förmedla en varumärkesupplevelse, dels att förbättra gränssnittet för hur informationen presenteras, säger Johan Molander.
Han vill inte gå in på hur själva avtalet är upplagt, men ger ändå indikationer på att det rör sig om lite av ett första testprojekt:
– Normalt sett hoppas man att ett sådant här samarbete sträcker sig över flera år. Det här är ett av Sveriges allra största börsbolag så det känns verkligen stimulerande, säger Johan Molander.
Arbetsgruppen:
Kundansvarig: Staffan Bruzaeus
Projektledare: Ellinor Carlsson och Anders Malmén
AD: Susanne Rosing och Fredrik Lamke
Teknisk projektledare: Christian H Ridderstolpe
Utvecklare: Tommy Söderström och Andreas Plahn
Copy: John Göransson
Formgivare: Magnus Lundberg
Karl-Johan Byttner