Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

"Otrolig fjäder i hatten"

Publicerad: 13 mars 2012, 16:42

Johan Molander, byråledare på Narva, om TeliaSonera-uppdraget: "Det finns en logik i att ett bolag som har sina kunder online också gör sin information tillgänglig online"

Foto: Andreas Elgstrand.

Narva vann nyligen uppdraget att arbeta med Telias corporate reporting. Byrån har utvecklat en helt ny onlinelösning: – TeliaSonera var en av de riktiga pionjärerna när det gäller att avskaffa tryckta årsredovisningar. Så det här känns verkligen som en otrolig fjäder i hatten, säger Johan Molander, byråledare på Narva.


Ämnen i artikeln:

Johan MolanderNarvaTeliaSonera

I dagarna lanserar TeliaSonera sin nya corporate reporting-sajt: http://annualreports.teliasonera.com 

Bakom  nya webbplatsen ligger kommunikationsbyrån Narva, som vann uppdraget  att ta hand om TeliaSoneras Corporate Reporting för ett halvår sedan  efter att Halvarsson & Hallvarsson haft motsvarande uppdrag under  flera år:
– Vi har väl verkar lite i det tysta med det här, med  det känns verkligen som ett riktigt prestigefullt uppdrag. Inte minst  med tanke på att TeliaSonera var en av de riktiga pionjärerna med att  helt och hållet avskaffa sin tryckta årsredovisning, säger Johan  Molander.

Narva erbjuder idag tjänster inom tre områden:  finansiell kommunikation, medierelationer och onlinekommunikation.  Narvas uppdrag när det gäller just TeliaSonera har bestått av  rådgivning, konceptutveckling, design och teknisk utveckling:
–  Det här uppdraget spänner över två av våra tre affärsområden: finansiell  kommunikation och onlinekommunikation. Vi ser också en ökad tillväxt  inom dessa områden, säger Johan Molander.

TeliaSoneras nya  onlinelösning för corpore reporting-biten består av en årsredovisning,  en företagspresentation och en hållbarhetsredovisning.  All information  finns tillgänglig på tre språk: svenska, engelska och finska:
–  Det finns en logik i att företag som TeliaSonera som har en publik  online också gör sin information tillgänglig online. Men vi ser även  många andra börsbolag som är i full färd med att sluta trycka  årsredovisningar, säger Johan Molander.

Men knappast papperstillverkande bolag va?
– Haha, nej de är inte så öppna för det om man säger så, säger Johan Molander.

Halvarson & Hallvarsson hade uppdraget tidigare. Hur har ni vidareutvecklat arbetet?
–  Här har det framförallt handlat om två stora utmaningar. Dels att  förmedla en varumärkesupplevelse, dels att förbättra gränssnittet för  hur informationen presenteras, säger Johan Molander.

Han vill inte  gå in på hur själva avtalet är upplagt, men ger ändå indikationer på  att det rör sig om lite av ett första testprojekt:
– Normalt sett  hoppas man att ett sådant här samarbete sträcker sig över flera år. Det  här är ett av Sveriges allra största börsbolag så det känns verkligen  stimulerande, säger Johan Molander.

Arbetsgruppen:
Kundansvarig: Staffan Bruzaeus
Projektledare: Ellinor Carlsson och Anders Malmén
AD: Susanne Rosing och Fredrik Lamke
Teknisk projektledare: Christian H Ridderstolpe
Utvecklare: Tommy Söderström och Andreas Plahn
Copy: John Göransson
Formgivare: Magnus Lundberg

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.