Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

”Pengarna avgör inte”

Publicerad: 16 September 2010, 14:32

Valkompasserna, där kan man testa vilket parti som ligger närmast ens egna åsikter, är populära. Men varför finns det ingen kompass för själva valrörelsen? Dr Val griper in och testar valrörelsens teser.


Ämnen i artikeln:

Val 2010Dr Val

Tes 1: Pengarna avgör

Jo, det är skandalöst att Sverige inte har lagar för att partierna ska redovisa sina bidrag som finns i de flesta andra länder. Men: Bäst valbudgetar - på pappret - har i årets val C och S. Det har knappast hjälpt. Inför folkomröstningen om euron 2003 satsade Svenskt näringsliv över en halv miljard kronor på att övertyga svenskarna att rösta ja, men sedan röstade väljarna nej.

Tes 2: Personerna avgör

Jo, så är det, det personliga varumärket blir allt viktigare och partiledarnas roll ökar för varje val. Men: Till exempel Piratpartiets framgångar i Europavalet 2009 byggde knappast några kända företrädare utan på mångas engagemang i en central sakfråga.

Tes 3: Medierna avgör

Ja, nio av tio har sin enda kontakt med valrörelsen i form av mediernas rapportering. Men: I snart två decennier har partierna varit upptagna av att hitta vägar förbi de traditionella medierna för att själv i högre grad påverka dagordningen. Det är märkligt att de inte kommit längre på väg mot att själva utveckla sina egna kanaler.

Tes 4: Konsulterna och proffsen avgör

I dag tror till och med statsvetarna att partierna hyr in horder av pr-konsulter i valrörelsen. Så är det inte, även om en del centrala personer har bakgrund där. Fast det är svårt att hitta exempel där konsulternas roll varit avgörande för ett partis framgång. Ett parti eller en partiledare som låtit ”spinndoktorerna” få fria tyglar uppfattas heller inte som ärligt.

Tes 5: Ny teknik avgör

Nej. Sedan 90-talet har det talats om ”internetval” och inför 2010 att sociala medier skulle få stor roll. Och det är inte första gången mirakelteknologier utropats. Problemet är att partierna insett att de digitala kanalerna kan användas för att gå ut med budskap, men inte för att forma dem.

Tes 6: Partiorganisationen avgör

Ja och nej. I valet 2006 var det nio procent som hade någon direktkontakt med partierna under valrörelsen. Antalet medlemmar i partierna har också stadigt gått ned. Partiernas svaghet bekräftas av deras egna åtgärder, nu inbjuds folk att bli "supportrar" eller "vänner". Men: En "supporter" eller "vän" kan inte påverka vilka som ska stå på valsedeln eller valplattformen.

Tes 7: Mobilisering avgör

Ja, så kan det vara. Den eviga sanningen är att svenska val avgörs i mitten, och att slaget står om medelklassväljarna. Det finns än så länge få exempel på att något parti lyckats förflytta de yttre gränserna genom att mobilisera nya väljargruppen som inte brukar rösta.

Tes 8: Opinionsundersökningarna avgör

Nja, inte så att väljarna först kollar opinionsundersökningar och sedan bestämmer sig. Men: Framgångspartier får framgång, fler väljare ger fler väljare. Man vill vara på vinnarsidan.

Tes 9: Kampanjmaterialet avgör

Nej, knappast. Men när det går dåligt går det ofta också dåligt med kampanjmaterialet. Klassikern är Moderaternas affisch från 2002: Rösta på din frisör. Framgångsrika kampanjer föder också fram kampanjslogans och affischer vi minns.

Tes 10: Teserna avgör

Ja, det finns mycket att lära av tidigare valkampanjer. Men rätt ofta uppstår lägen där gamla sanningar upphör att gälla. Barack Obamas kampanj framstod vid starten som helt osannolik, men hade framgång genom att inte alltid följa regelboken för kampanjmakare. Lär av teserna - men följ de inte alltid.

Dr Val


Ämnen i artikeln:

Val 2010Dr Val

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.