Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Personalflykt från JMW: "Naturlig följd av vår omorganisation"

Publicerad: 19 Augusti 2016, 10:57

Louise Leo har snart varit vd för JMW i ett år.

Foto: Andreas Elgstrand

Vd:n lämnade efter 13 år och byråns erbjudande stöptes om. Då var det många som tackade för sig på JMW.


Ämnen i artikeln:

Louise LeoBjörn MellstrandJMWBrit Stakston

JMW har en historia med anmärkningsvärt låg personalomsättning. Men de senaste två åren har minst 13 personer lämnat byrån, vissa har gått över till kundsidan, somliga har valt andra byråer.

När 2015 närmade sig slutet valde Björn Mellstrand att lämna över vd-posten till Louise Leo. Själv tog han istället över som styrelseordförande, dock fortsatt aktiv som rådgivare för flera av byråns kunder samt inblandad i utvecklingen av erbjudandet.

Byrån skulle nu nämligen bredda paletten av tjänster och bli en full service- eller 360-byrå.
– Vi har gjort om byrån och har mer affärsfokus, så målen och sättet att jobba ändras. Då är det också naturligt att vissa rör på sig. Några av de som har lämnat har jobbat här i tre, fem, sju och till och med tolv år. Det är rätt ovanligt i den här branschen. Att det var så många som hade jobbat här så lång tid var en av de sakerna jag reagerade på när jag började. Vi har utvecklat byrån och har ett mer strategiskt fokus. Då krävs nya kompetenser.

Bland annat har Catharina Hammar gått till Allers, Sara Ullmark till Fazer och Samuel Skwarski gått till Volontaire.

Du har tillträtt som vd under perioden – är det en av orsakerna till personaltappet?
– Jag tror att man ska tänka större. Att jag tog över som vd handlar också att vi förändrar byrån och erbjudandet. Dessutom genomför vi en kulturförändring. Alla tycker inte om det, medan vissa uppmuntrar till det. Vi har också anställt nya. Rörlighet också friskt blod är också bra för oss.

Har ni tappat något uppdrag?
– Vi har avslutat samarbetet med Valio tidigare i år.

Mårten Färlin


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.