Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 24 juni 2014, 12:43
Swedbanks vd Michael Wolf har besökt Almedalen tidigare år
Foto: Andreas Elgstrand
Almedalsveckan väntas slå alla typer av rekord. Även inom finansmarknaden ökar intresset för Almedalen. Det visar en undersökning som PR-boutiquen Fogel & Partners genomförde under våren.
Olof Palmes sommartal 1968 lade första stenen till dagens jätteindustri – Almedalen. Första gången aktörer utöver de politiska partierna anordnade aktiviteter under Almedalsveckan var 1994 då Industriförbundet tillsammans med Företagarna deltog.
Under de 20 år som passerat har antalet seminarier och aktiviteter ökat stadigt. Hållpunkterna i det officiella Almedalsprogrammet har nästintill exploderat och ligger för närvarande över 3 300. Antalet besökare i år beräknas landa runt 25 000 och över 600 journalister har anmält sig.
Det ökande intresset för Almedalsveckan märks även i finansbranschen. Banker, revisionsfirmor och försäkringsbolag ingår bland de aktörer som gör störst satsning i Visby. Under våren 2014 genomförde pr-boutiquen Fogel & Partners en undersökning bland ett antal finansaktörer för att kartlägga branschens syn på Almedalsveckan samt vilka frågor som står högst upp på årets agenda.
Nära hälften av de svarande bolagen uppgav att de kommer att ha någon form av närvaro i Visby under Almedalsveckan. Företagen i undersökningen ser främst Almedalen som en bra möjlighet att ha örat mot marken – som främsta orsak att närvara uppger respondenterna att de vill bevaka frågor som är relevanta för branschen de verkar i. Att nätverka och att förmedla det egna företagets budskap är andra viktiga orsaker som nämns.
Många bolag i undersökningen uppger att pensioner och välfärd (vård, omsorg och skola) står högst på agendan under Almedalen. Även hållbarhets- och skattefrågor drar till sig finansbranschens intresse, liksom olika typer av regleringar.