Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Pr blir ny kategori i Månadens kampanj

Publicerad: 23 januari 2015, 10:41

Mattias Ronge, juryordförande i Månadens PR

Branschglidningen gör att Pr blir ny kategori i Månadens kampanj 2015. Kategorin inkluderar marknads-pr i köpta, icke köpta och egna kanaler. Samtidigt stryks kategorierna DM och Mobilt inför årets säsong.


Ämnen i artikeln:

Mattias RongeMånadens Kampanj

Branschglidningen mellan pr och reklam har gjort att många traditionella reklambyråer har lagt större kraft på pr-aktiviteter de senaste åren. Konsekvensen för Månadens kampanj de senaste åren är att många av de tävlande bidragen i de befintliga kategorierna egentligen hört hemma i pr-facket.

Med anledning av detta har Resumé valt att införa pr som en ny kategori i Månadens kampanj. Inskicken till tävlingen sker primärt genom casefilmer och att byråerna tydligt skriver ned var kampanjerna haft för effekt.  Tävlingen inkluderar marknads-pr i icke-köpta, köpta och egna kanaler. Kommunikation med syfte att skapa förtroende, förändra konsumentbeteenden, bygga varumärke eller driva försäljning.

Orförande i PR-juryn blir Mattias Ronge, till vardags vd på Edelman Deportivo.

– Det är jättekul att PR nu får en egen kategori i Månadens och dessutom väldigt rimligt. De stora kampanjer som vinner tävlingar i världen framhåller ofta hur stort förtjänat utrymme som kampanjerna har resulterat i. Jag hoppas att alla som sliter varje dag för att vi ska lyfta våra kunders budskap och samtidigt förtjäna målgruppens tid – i sociala medier, på redaktionell plats, vid middagsborden – skickar in sina bidrag till oss.  Jag ser verkligen fram emot juryarbetet, säger han till Resumé.

Inför årets säsong har Resumé även valt att stryka kategorierna DM och Mobilt. Anledningen till att DM stryk är att Resumé gör bedömningen att kategorin har utvecklats till att bli väldigt bred och många av bidragen kan placeras i andra kategorier.

Mobilt integreras i kategorin digitalt eftersom som en följd av att inskicken varit för få samtidigt som många byråer tävlat med samma bidrag i Mobilt som Digitalt.

Deadline för inskickade bidrag är
Januari-april 29/4
Maj-september 30/9
Oktober-december 22/12

Juryn i Månadens PR 2015
Mattias Ronge, vd Edelman Deportivo (ordförande)
Lili Assefa, grundare, Assefa Kommunikation  
Simon Strand, frilansande pr-konsult
Anders Dalenius, utvecklingschef, Cohn & Wolfe
Marlene Lundli, pr-chef Jung Relations
Desirée Maurd, strategichef, Juno PR  
Jacqueline Artur, publicitetsspecialist, Prime
Kristina Oldfeldt, director, Golin Harris
Philip Sibirzeff, pr-konsult, MSL Group
Joakim Karlsson, creative director, JMW

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.