Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Pr-byråerna: Inställd Almedalsvecka inget stort slag mot ekonomin

Publicerad: 2 April 2020, 13:45

Medlemmarna i branschorganisationerna Svenska PR-företagen och Precis upplever att de eventuella effekterna av en inställd Almedalsvecka först kommer märkas på sikt.


Ämnen i artikeln:

AlmedalsveckanCoronaviruset

Under morgonen meddelade Region Gotland att årets Almedalsvecka med anledning av coronavirusets spridning har ställts in. Vikten av Almedalsveckan, som samlar cirka 45 000 besökare, har de senaste åren börjat ifrågasättas men likväl är veckan fortfarande en viktig samlingspunkt för både näringsliv samt offentliga institutioner och således även för Sveriges pr-byråer.

Resumé hörde av sig till medlemmarna i branschorganisationerna Svenska PR-företagen och Precis för att höra hur de påverkas av en inställd Almedalsvecka. Totalt har 20 byråer återkommit med svar. Byråerna anser unisont att beslutet att ställa in Almedalsveckan var det rätta och att det blir lättare att planera då beskedet kom så tidigt.

– Helt rätt med tanke på att vi ännu inte sett de fulla effekterna av Coronaviruset. Vi kommer inte vakna upp en dag och se att allt är som vanligt igen, utan nu får vi alla ställa om till ett scenario med ännu fler digitala möten och upplevelser. Kanske kan det här leda till att vi äntligen får ett virtuellt Almedalen som komplement till de fysiska träffarna på Gotland? säger Mikael Westmark på Westmark Information.

– Det är rätt beslut med anledning av det allmänna läget. Coronakrisen kommer att hålla i sig, ingen har tid att fokusera på att planer för Almedalen nu, och frågan är om man vill mingla i den koncentrerade miljö som Almedalen är. Det är bättre att pausa och ta nya tag nästa är, säger Gabriella Finnborg, vd på Prat PR.

När det kommer till hur byråerna själva påverkas uppger den absoluta majoriteten att beslutet har en marginell ekonomisk påverkan. Flera av dem hade tillsammans med sina kunder redan börjat planera vad de skulle kunna göra om Almedalsveckan skulle ställas in. En byrå som medger att de påverkas mer är Spotlight, en byrå som jobbar med bland annat Byggcheferna, Ledarna inom privat tjänstesektor, Johanniterhjälpen och Sköldkörtelförbundet.

– Naturligtvis påverkar det vår verksamhet negativt. Under ett normalår är Almedalen en relativt viktig inkomstkälla för oss, säger Axel Lagerbielke, vd på Spotlight.

Även Jenny Åström, vd på Hill+Knowlton Strategies, menar att de är en av byråerna som påverkas. Samtidigt hoppas hon att beslutet kan stimulera branschens kreativitet.

– Jag vill börja med att beklaga. Det är så tråkigt att Sveriges, kanske världens, finaste plats för det demokratiska samtalet behöver ta paus. Beslutet påverkar vår verksamhet i så motto att vår omsättning minskar och att en viktig arena även för oss i kommunikationsbranschen inte kommer finnas 2020. Men jag hoppas innerligt att vår gemensamma kreativitet i branschen kan göra att vi hittar andra sätt, digitala, att driva diskussionen och skapa den interaktion och möten som Almedalen är en unik plattform för, säger Jenny Åström.

Flera byråer säger att även om en inställd Almedalsvecka inte slår speciellt hårt mot plånboken så innebär det att en av årets bästa nätverksveckor inte blir av. Effekterna är därmed svårmätbara men märks förmodligen av på längre sikt snarare än just nu.

Medverkande i enkäten:

Genberg & Co, Joi Communication, Punkt PR, Gullers Grupp, Hallström PR, Iller Intermedia, Perspective Communication, Spotlight, Micael Bindefeld AB, Comma, The Social Few, Westmark Information, Orakel PR, Hill+Knowlton Strategies, King Street PR, Archetype, Henson PR, Prat PR, Narva, 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

AlmedalsveckanCoronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.