Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Pr-byråerna: ”Vi ser inte SD som ett riksdagsparti bland andra”

Publicerad: 15 September 2015, 11:43

Sverigedemokrater i riksdagen.

Foto: Wikimedia Commons.

Genom kontakter med Sverigedemokraterna försöker Kreab påverka partiets politik. Närmandet mot SD väcker starka reaktioner i pr-branschen. – Ett påverkansarbete riktat mot SD riskerar att stärka främlingsfientliga krafter och kan även slå tillbaka mot uppdragsgivarens egen trovärdighet, säger Westanders vd Patrik Westander till Resumé.


Ämnen i artikeln:

HegeliPR-ByråerKreabWestanderSverigedemokraternaRud Pedersen

Dagens Industri skriver i dag om hur Kreab, en av Sveriges ledande pr-byråer, har uppvaktat Sverigedemokraterna i syfte att få partiet att göra en näringspolitisk högersväng. Byrån var enligt artikeln den första av flera byråer att ta kontakt med SD och har haft en central roll i en allt intensivare lobbying mot partiet.

De pr-byråer som Resumé har pratat med har ett annat förhållningssätt till partiet.

– Vi rekommenderar våra uppdragsgivare att inte ta direktkontakter med SD i syfte att påverka politiska beslut. Ett påverkansarbete riktat mot SD riskerar att stärka främlingsfientliga krafter och kan även slå tillbaka mot uppdragsgivarens egen trovärdighet, säger pr-byrån Westanders vd Patrik Westander.

Behandlar ni Sverigedemokraterna på samma sätt som de andra partierna?
– Nej, vi ser inte Sverigedemokraterna som ett riksdagsparti bland andra. Deras människosyn är inte förenlig med den grundläggande demokratiska principen om alla människors lika värde, säger Patrik Westander.

Enligt Dagens Industri Kreabs Sverigechef Markus Uvell som sköter kontakten med Sverigedemokraterna. I artikeln berättar riksdagsledamoten Linus Bylund hur han och Markus Uvell, som skrivit ej bok om Sverigedemokraterna, brukar luncha och dricka öl tillsammans.

– Vi umgås även halvt privat. Det är inget konstigt och vi behöver saker som de har. Det är företrädelsevis faktaunderlag. Men det är väldigt lite som handlar om direkt lobbyism, säger Linus Bylund till Dagens Industri.

Westander har inte någon policy för privata sociala kontakter med politiker.

– Vi har inga särskilda riktlinjer kring privata sociala kontakter med politiker. Däremot tillämpar vi på Westander självpåtagna öppenhetskrav för att motverka lobbying med dold uppdragsgivare, säger Patrik Westander.

Vad innebär Kreabs kontakter med Sverigedemokraterna för bilden av partiet och pr-branschen?
– Jag vill inte recensera en enskild konkurrents agerande. Dagens industris lobbygranskning tror jag i grunden är bra både för pr-branschen och för demokratin, säger Patrik Westander.

Hegeli Public Affairs grundare Petter Lindfors, med en bakgrund inom Moderaterna är inne på samma linje som Westanders vd.

– Vi väljer att arbeta med kunder som vi känner förtroende för. Det är aktörer som bidrar till ett ekonomiskt och socialt hållbart samhälle genom god stadsutveckling. Sverigedemokraterna hör inte dit, säger han till Resumé.

Han vill inte kommentera vilka konsekvenser Kreabs kontakter med Sverigedemokraterna kan få för allmänhetens syn på pr-branshen

– Kreabs obegripliga val att närma sig Sverigedemokraterna får de själva svara för.

Pr-byråns Rud Pedersens byråchef i Stockholm Andreas Krohn säger att byrån undviker kontakter med Sverigedemokraterna.

Vad har ni för riktlinjer kring privata sociala kontakter med politiker?
– Det får ske med omdöme och inte komma i konflikt med konsultens roll som trovärdig rådgivare. Men samtidigt ska en bra PA-konsult underhålla och utveckla ett nätverk av kontakter, och det kan förstås också innebära att man ses i informella sammanhang.

Hur kan Kreabs kontakter med Sverigedemokraterna påverka bilden av pr-branschen?
– Som det framställs av DI är det dåligt. Men jag tror inte att alla byråer kommer att dras över en kam. Precis som i politik måste man förtjäna förtroende.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.