Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Pr-byrån bakom rekorduppdraget

Publicerad: 21 Januari 2009, 11:40

Idag meddelade SL att Hongkongbaserade MTR får uppdraget att sköta tunnelbanetrafiken i Stockholm. MTR har haft pr-byrån Medial Kommunikation som rådgivare.


Ämnen i artikeln:

Medial Kommunikation

Henrik Kolga, vd på Medial Kommunikation.

Upphandlingen av trafikoperatör i tunnelbanan är en världens största offentliga uppdraget. Kontraktet som löper över åtta år med möjlighet till förlängning i sex år är värt 30 miljarder kronor.

Förhandsfavoriten till uppdraget var Veolia (tidigare Connex) som idag driver trafiken. Men nu blev det alltså MTR som tar hem prestigeordern.
– Det var ett lätt beslut eftersom vi får bättre kvalitet till samma pris, sa SL:s vd Ingemar Ziegler till DN.se i samband med dagens presskonferens.

MTR har under hela processen haft Medial kommunikation som rådgivare för pr och public affairs. Byråns team har bestått av Claes Salomonsson, John Göransson, Johan Ingerö och vd Henrik Kolga. Just Henrik Kolgas kunskaper har säkert kommit väl till pass, eftersom han har varit informationsdirektör på Connex. Han var också med i det team som Connex satte ihop i samband med förra upphandlingen.

MTR står inte med bland kunderna på Medial Kommunikations hemsida. Men Henrik Kolga bekräftar att de jobbat med uppdraget.
– Det stämmer. Vi fick förtroendet att jobba med MTR för första gången i samband med upphandlingen av Öresundstrafiken för två år sedan som man tyvärr förlorade. Desto roligare att få öppna skumpan nu och fira denna fantastiska framgång i världens största upphandling.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Medial Kommunikation

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.