Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Pr-byrån kontrar i miljonbråket

Publicerad: 29 december 2011, 15:49

Hanna Renlund Westerberg

Foto: Jens Gustafsson

Bråket mellan Whyred och Patriksson Communication fortsätter. Hanna Renlund Westerberg, vd på Patriksson Communication, menar att Claes Ströby är felinformerad.


Tidigare i dag har Resume.se rapporterat om att bråket mellan Patriksson Communication och Whyred. Claes Ströby, vd för Whyred, menar att Lena Patriksson Keller agerat omoraliskt. Lena Patriksson Keller äger Verdani Holding som satsat pengar i Whyred. Det bolaget är delägare i Patriksson Communication. Han hävdar Verdani, i samband med en emission, inte kunde försvara sin ägarandel med pengar och att det då slöts ett avtal om att Patriksson skulle utföra tjänster till ett belopp av 2,2 miljoner kronor.

– Det finns en muntlig överenskommelse med aktier där allt har fullföljts och det finns också mejlkorrespondens på det här. Sedan har det kommit en annan version i efterhand. Patriksson har inte skickat några fakturor förrän nu, i en klumpsumma, för att bygga ett case som inte finns, sa Claes Ströby till Resume.se.

Hanna Renlund Westerberg, vd för Patriksson Communication, kontrar:

– Det verkar som att Claes är felinformerad. 2009 var Whyred i en svår finansiell situation. Därför gick Verdani in med 2 miljoner kronor kontant i lån som sedan omvandlades till aktier i en kvittningsemission i december 2009.

–  I mars 2010 upprättades ett avtal med styrelseordföranden för Whyred tilllika vd för huvudägaren Ekstranda och Whyreds dåvarande vd. I det avtalet skulle Patriksson Communication hjälpa Whyred med tjänster som skulle betalas senare. Vi har ett muntligt avtal för detta och starka bevis. Det enda som tyvärr saknas är underskriften på det skriftliga avtal. Nu är tjänsterna utförda och man har uppnått beloppet och nu vill vi få betalt, säger Hanna Renlund Westerberg, vd Patriksson Communication.

Claes Ströby berättar för Resume.se att man i år kommer att gå ut i en pitch där man söker en ny byrå. Den här gången vill han ha en reklambyrå som också har pr i sitt erbjudande.

– Det är ju intressant att de har råd med det, säger Hanna Renlund Westerberg.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.