Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

PR-experterna om EBT:s uppträdande i "Så ska det låta"

Publicerad: 6 Februari 2017, 09:22

Foto: Skärmdump

I söndags dök Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch-Thor upp i SVT:s ”Så ska det låta”. ”Man vill flytta fokus från opinionssiffrorna” säger varumärkesdoktorn Eva Ossiansson.


Ämnen i artikeln:

Ebba Busch ThorSå ska det låtaEva Ossiansson

Att politiker dyker upp i helgunderhållningen är egentligen ingen nyhet. Carl Bildt har spelat in ”Fyra bygg och en Coca-Cola”, Göran Persson har dansat med Doris och Gudrun Schyman svängde runt i ”Let’s Dance”. Att Ebba Busch-Thor dyker upp i ”Så ska det låta” ska alltså inte ses som något banbrytande.

– Man vill skapa uppmärksamhet och bli synliggjord i sammanhang som inte nödvändigtvis är politiska. Kan man förekomma i ett sånt sammanhang är det mer avväpnande och man vinner en annan typ av sympatier mer knutna till sin person. Ebba Busch Thor är medveten om opinionssiffrorna, säger Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring vid Göteborgs universitet.

Kristdemokraterna har i de senaste opinionsmätningarna visat upp mycket låga siffror. I SCB:s undersökning från i november hade partiet stöd från 3,1 procent av väljarna, tidigare undersökningar har dock placerat partiet under 3-procentstrecket.

– Det är väldigt farligt för ett parti när diskussionen kring dem framförallt handlar om huruvida de ska åka ur riksdagen eller att de har tappat sitt existensberättigande. Väljarna kan fly från ett parti som riskerar att åka ur, fortsätter Ossiansson.

Medierådgivaren Paul Ronge tror att uppträdandet kan ha en positiv effekt.

– Det är alltid resultaten och reaktionerna som räknas. När Tage Erlander åkte runt och berättade Värmlandshistorier blev han extremt folkkär, samma med Göran Persson och kossan Doris. Jag tror att Ebba Busch Thor vill visa upp en lite mjukare sida, hon har fått kritik för att hon är väl hård i vissa frågor. Samtidigt gäller det att inte göra det för ofta, säger han.

Reaktionerna har i stor utsträckning varit positiva, om än förvånade.

– I dag handlar det väldigt mycket om symbolvärden och hur man som partiledare talar, vad man gör och hur man ser ut. Vi har de senaste åren fått ett mycket större fokus på personerna och vad de förknippas med, avslutar Eva Ossiansson.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.