Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Pr-kampanjen skrämde slag på folk

Publicerad: 13 mars 2009, 06:28

En pr-kampanj i London inför lanseringen av nya zombie-tv-spelet Resident Evil 5 gick snett. Vad som såg ut som människokroppsdelar som placerats ut i centrala London har nu hamnat på villovägar.


Lanseringen av tv-spelet Resident Evil 5 gick snett.

I dag släpps Resident Evil 5 globalt efter flera veckors kampanj. Spelet handlar om att ta död på så många människoätande zombies som möjligt. Den nya versionen utspelas i Afrika.

Men det kan tänkas finnas en och annan zombie i London också. I går genomförde pr-byrån Monument PR ett stort event i centrala London inför lanseringen. Eventet bestod av en ”skattjakt” där deltagarna skulle leta reda på vad som i vilket fall såg ut som armar, huvuden och torsos från människor. Ledtrådarna hade spritts på olika webbsajter under några veckors tid.

50 personer deltog i kroppsdelsjakten. Delarna hade Monument placerat ut i soptunnor och på fönsterkanter i ett område på några kvadratkilometer i centrala London.

Men eventet gick fel från början. Vanliga Londonbor som inte hade en aning om vad Resident Evil 5 är för något blev vettskrämda när de hittade kroppsdelarna och kontaktade polisen. Monument avstyrde polisutryckningen och klarade av att fortsätta tävlingen som hade målgång på Westminster Bridge.

Det kom in två huvuden, en torso och sex ben vid målet. Men ett huvud, två torsos och både armar och ben är försvunna.

Enligt Brand Republic handlade det inte om ett pr-trick utan man kommer polisanmäla de försvunna kroppsdelarna om de inte kommer till rätta.

En 26-årig it-konsult vann skattjakten och fick en semesterresa till Afrika i pris.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.