Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

PR-katastroferna avlöser varandra

Publicerad: 22 juli 2010, 09:10

Fejkade tv-skärmar och nu en manipulerad flygbild. BP:s klippande och klistrande rullas upp för fullt sedan bolaget erkänt sitt fusk. – Men vår mening var aldrig att lura någon, säger talesmannen Scott Dean i ett uttalande enligt Aftonbladet.


BP:s senaste fejkbild.

Oljekatastrofen i den Mexikanska golfen har satt BP på svåra prov, och det vore en lätt överdrift att påstå att bolagets pr-arbete skötts väl.

Styrelseordföranden Carl-Henric Svanberg har varit i blåsväder för sin initiala tystnad och har hånats för sina uttalanden om ”small people”. Det spekuleras också friskt i vd:n Tony Haywards avgång efter en lång rad klumpiga uttalanden om oljeläckans utsträckning.

Idag rullas skandalen med de fejkade tv-skärmarna upp, där BP har klippt in fejkade bilder för att framställa sin personal som hårt arbetande. Skärmarna, som på den fejkade bilden innehåller undervattenstagningar är i själva verket helt vita, hävdar Americablog.

Den nya bilden är hämtad från BP:s hemsida och avslöjas av sajten Gizmondo. Bildtexten lyder:  "vy över platsen MC 252 från cockpit i en PHI S-92 helikopter den 25 juni 2010".

Det skarpa ögat upptäcker snart en rad taffliga redigerar som visar att bilden är fejkad. Bland annat speglas ett kontrolltorn i takfönstret, vattnet byter helt plötsligt färg på vänster sida och piloten ser ut att bocka av en checklista som gås igenom före flygningar.

BP:s talesperson Scott Dean försöker bortförklara de uppenbara manipulationerna genom att hävda att helikoterna befann sig på ett skepp i precis vid oljeläckan. Fotografen ska därför ha klippt bort landningsbanan, hävdar Svd.

Se förstoringar och kommentarer här.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.