Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Pr-konsult i Säpo-härvan

Publicerad: 26 Juni 2013, 09:37

Lars-Ove Wennblom.

Lars-Ove Wennblom pekas ut som den på Säpo som hanterade Hans-Erik Sjöholms information om Lars Ohly och vänsterpartiet. I dag är han krishanterare och ser det som en nyttig erfarenhet att vara i hetluften.


Ämnen i artikeln:

Lars OhlyAftonbladetVänsterpartietSäpo

– Den här uppmärksamheten har inte varit till någon nackdel för mig. Tvärt om. Jag kanske borde ringa Aftonbladet och tacka för all pr, säger Lars-Ove Wennblom till Resumé.

När Aftonbladet började skriva om Hans-Erik Sjöholms infiltration av Vänsterpartiet och att han under många år lämnade uppgifter om flera ledande medlemmar i partiet, pekades krishanteraren och före detta Säpo-mannen Lars-Ove Wennblom ut som Sjöholms hanterare.

– Jag är bunden av sekretess, men när jag fått frågan om jag kände till namnet så måste jag vara ärlig och svara ja, säger Lars-Ove Wennblom. Men jag går inte in på några detaljer. Det vore inte rätt.

Han började som polis på 70-talet och värvades så småningom till Säpo. 1996 började han på Länskriminalen för att bygga upp en underrättelseverksamhet där.

– Den här historien ligger ju som du förstår ganska många år bakåt i tiden, säger han.

Lars-Ove Wennblom började arbeta med krishantering 2002 i CMA Crisis Management Academy som då var ett dotterbolag till Handelshögskolans Executive Education. 2004 köptes bolaget av Kreab och Lars-Ove Wennblom följde med i köpet. 2011 köpte han själv loss affärsområdet och skapade CMA Crisis Management Academy.

– Vi håller dels på med utbildning och träning, som är vår core business, dels ger vi rådgivning, säger han.

Lars-Ove Wennblom vill inte kommentera detaljer i Säpos krishantering, men tycker att myndigheten generellt sett skött sig korrekt.

– Säpo har blivit en mycket öppnare och tydligare organisation under de senaste åren, säger han. Förr var det lite för mycket hysch-hysch, men nu har de en ordentlig informationsavdelning. Men det finns alltid saker man inte kan informera om eftersom man då riskerar att sabotera arbetet.

För hans egen del har uppmärksamheten inte fått några negativa effekter. Snarare tvärt om.

– Jag har ju själv inte medverkat till situationen och det är en nyttig erfarenhet att hamna i hetluften så här, säger han. Och för företaget har det inte varit negativt. Jag har fått mycket pr och med tanke på våra kunder är det bra. Jag kanske borde ringa Aftonbladet och tacka.

Krister Berntsson


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.