Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Pr-kuppen som retar FN

Publicerad: 30 oktober 2009, 07:55

En fånig kampanj från amerikanska snabbmatskedjan Kentucky Fried Chicken har lett till en intern säkerhetskris inom FN. Nu riskerar företaget rättsliga följder efter att ha hälsat på generalförsamlingens president.


KFC-mannen och generalförsamlingens president Ali A. Treki.

Kentucky Fried Chicken, KFC, lanserade nyligen en pr-kampanj där man vill som ”The Grill Nation” bli FN:s 193 medlemsstat. Företaget har till och med skickat ett brev underskrivet av KFC vd Roger Eaton,till FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon och argumenterat för medlemskapet.

Brevet fick en del uppmärksamhet men blev mest recenserat som trams.

Men KFC gav sig inte. I förra veckan skickade man in en lookalike av företagets logga - Colonel Sanders, KFC:s grundare som dog för 30 år sedan, in i FN-huset i New York.

På grund av en total säkerhetsblunder lyckades KFC-mannen ta sig in på avspärrat område, med hjälp av säkerhetsvakter, och fick möjlighet att hälsa på generalförsamlingens president Ali A. Treki som uppenbarligen trodde att mannen i vit kostym representerade något av de mindre medlemsstaterna. Vilket var exakt vad KFC ville.

Nu har FN tillsatt flera utredningar för att förstå var det gick fel i säkerhetssystemen.

– Jag vill stark betona at det här skulle inte få hända, säger Michele Montas, taleskvinna för Ban Ki-Moon.

Nu varnar hon för rättsliga följder för intrånget i FN-huset.

– FN kan inte involveras i kommersiella verksamheter – punkt. Vår juridiska avdelning tittar närmare på det här nu.

KFC har fått mycket uppmärksamhet för sitt FN-intrång men knappast någon positiv pr.

James Farrar, hållbarhetsbloggare på ZDnet, tycker det är synd att KFC tramsar till det eftersom företaget är en föregångare band amerikanska företag när det gäller både hälso- och klimattänkande.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.