Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Pr-succé för Familjeliv: "Värde för miljoner"

Publicerad: 27 oktober 2011, 06:45

Familjeliv.se:s enkätundersökning med de egna sajtanvändarna ledde till en rejäl pr-succé. ”Varannan ung mamma vill bli hemmafru” var en rubrik som spreds i medierna och ämnet diskuterades i SVT:s Aktuellt. Till och med statsminister Fredrik Reinfeldt uttalade sig. – Det rör sig om miljonbelopp, säger Familjelivs vd Ylva Hvarfner.


Ämnen i artikeln:

Familjeliv.se

Medieexponering för miljoner är resultatet efter Familjelivs enkätundersökning. Montage: Andreas Elgstrand.

"Hälften av alla unga mammor i Sverige vill bli hemmafruar", kablades ut av flera svenska nyhetsmedier i går. Bakom det breda genomslaget i nyhetsflödet står sajten Familjeliv och ett framgångsrikt pr-arbete tillsammans med byrån Agency. Nyheten plockades upp av flera större riksmedier. I SVT:s aktuellt kommenterade statsminister Fredrik Reinfeldt Familjelivs enkätundersökning. På Familjeliv jublar man – för en relativt låg kostnad har man fått medieutrymme värt miljonsummor.

– 2010 var det över 200 artiklar i ämnet och vi fick åtta minuter i TV4:as morgonsoffa. PR-värdet är miljontals kronor. I går fick vi 23 procent av tiden i Aktuellt i primetime och statsministern kommenterar rapporten. Vad är det egentligen värt? Det rör sig om miljonbelopp, säger vd Ylva Hvarfner.

Hon är mycket nöjd med det medieutrymme som sajten har fått efter undersökningen, och kallar det hela för en succé. Samtidigt menar hon att undersökningen har flera fördelar för Familjeliv.

–Vi lär känna målgruppen bättre, vi driver viktiga frågor och får uppmärksamhet. Dessutom har vi med medlemsbasen redan målgruppen hos oss och därför blir det väldigt kostnadseffektivt att göra undersökningar av detta slag. Dessutom har vi haft en dragning för annonsörer och kunnat visa hur användarna tänker i varumärkesfrågor, det är intressant för annonsörerna, säger Ylva Hvarfner.

Undersökningen, som är gjord av undersökningsföretaget RAM, skickades ut till ungefär 70 000 medlemmar på sajten och drygt 9000 svarade. Nyheten har trots det vinklats på att ”hälften av alla mammor” vill bli hemmafruar. Enligt Ylva Hvarfner har man skäl för det.

– Av Sveriges samlade småbarnsmammor besöker ungefär hälften vår sajt på en månad. Jämförelsevis är det här en mycket stor undersökning genom 10 000 varande och den representerar absolut svenska folket.

Att rapporten i så stor utsträckning plockats upp av medierna sågas av Novus vd Torbjörn Sjöström, skriver Dagens Opinion.
– Det går inte att säga att resultatet gäller för alla svenskar. Eventuellt går det att säga att hälften av alla kvinnor med småbarn vill vara hemma. Frågan är om ens det går när urvalet bara är gjort bland Familjelivs besökare, säger han till Dagens Opinion.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

Familjeliv.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.