Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Pr-tricket: Bygger bank - av 2,3 ton pepparkakor

Publicerad: 9 December 2015, 11:16

Banken gjord av pepparkakor.

Foto: PNC Press

Banken PNC har byggt ett bankhus av 2,3 ton pepparkakor. Byrån Deutsch Inc står för kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Deutsch

Ett dussin bagare och konditorer har arbetat för att konstruera bankhuset som är en del av PNC:s årliga julindex, där banken visar hur mycket julklappar kostar under ”julens tolv dagar”. Att lära sig om ekonomi har aldrig varit så gott.

Totalt 2,3 ton pepparkakor och 100 liter glassyr användes i byggandet. Men för att stå emot regn och kyla har det såklart också behövts riktigt byggmaterial i strukturen. Bonusen? I byggnaden finns en bankomat belagd där du kan ta ut riktiga kontanter.

dsfsd

Byrån Deutsch står för idén. Till sin hjälp har de även haft Design Compendium och Bredenbecks Bakery i Philadeplhia, där banken är belägen. Idén utvecklades under sex månader och själva huset tog fyra dagar att bygga.

”Vi svämmas över av kampanjer under julen så vi visste att vi var tvungna att göra något uppseendeväckande som är svårt att ignorera. Vårt designteam slipade på mängder av idéer och designer”, säger Jeremy Bernstein, vd och kreativ chef på Deutsch, till Adweek.

dsfdsf

Sörj inte för att du inte får se byggnanden - svenskar kan nämligen ta del av den via en virtuell rundtur här.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Deutsch

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.