Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Pr-uppdraget: Få röd stuga till månen

Publicerad: 28 februari 2008, 09:56

En röd stuga med vita knutar – på månen. Snacka om pr för Sverige. Nu ska rymdprojektet House on the Moon få extra skjuts, med hjälp av västeråsbyrån Care of Haus.


Så ska det se ut på månen när projektet Hous on the moon är i hamn, enligt konstnären och entreprenören Mikael Genberg.

Sverige kan bli tredje nation på månen – om rymdäventyret House on the Moon lyckas. Sedan 2002 har konstnären och entreprenören Mikael Genberg från Västerås jobbat med projektet som går ut på att placera en typiskt svensk liten röd stuga med vita knutar på månen.

Att genomföra planerna beräknas kosta 500 miljoner kronor. Genberg har en rad bolag och finansiärer bakom sig, och ett namnkunnigt nätverk – bland annat astronauten Christer Fuglesang, arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin, Erik Belfrage från Wallenbergsfären och Ericssons förre tekniske direktör Bernt Ericsson.

– Projektet i sig är extremt spännande, när hade vi ett stort svenskt rymdprojekt tidigare?, säger William Möller pr-konsult på västeråsbyrån Care of Haus som fått i uppdrag att maximera intresset för projektet såväl i Sverige som internationellt.

– Vi har känt Mikael Genberg länge, vi är med i nätverket och har hjälpt till med några pr-uppdrag tidigare. Nu har vi kommit överens om att vi ska sköta all pr, reklam och webb. Det behövs all möjlig typ av kommunikation. I det här läget som vi är i nu handlar det om att synliggöra det för potentiella investerare och allmänheten samt kommunicera projektets utveckling ur olika aspekter, säger William Möller till Resume.se.

År 2012 kan stugan vara på plats på månen. Mikael Genberg är fullt övertygad om att det kommer att lyckas.

– Det tog tre år innan jag själv vågade tro på det. I dag känner jag att vi kommer att lyckas. Och de personer som är med i projektet är inte vana att engagera sig i saker som inte blir av, säger Mikael Genberg till DI.

Arbetsgrupp och fakta om Care of Haus

Arbetsgrupp
Kundansvarig  Staffan Braw , planner Stefan Berglund, kreativt ansvarig Andreas Östman, projektledare Mervi Brobeck, AD Magnus Ohlsson, webb Daniel Pettersson, PR William Möller.

Care of Haus AB
Grundat: 2006
Ägare:  Staffan  Braw  , Andreas Östman, Daniel Pettersson, William Möller
Omsättning/byråintäkt/resultat 2006: 27 Mkr/17,1 Mkr/2,5 Mkr
Omsättning/byråintäkt/resultat 2007: 32,8 Mkr/19,9 Mkr/3,24 Mkr
Anställda: 27
Kunder: SolidWorks Corporation, Lensway, Glitter, Thea Tandhälsa, Västerås stad, Mälardalens Högskola, Banverket, SJ, EuroMaint, Mimer m fl

Externa styrelseledamöter: Agneta Berliner, riksdagsledamot (fp),   Mats Wester   , försäljnings- och marknadsdirektör GE Moneybank, Rolf Hansen, advokat, Johnnie Pettersson, Archus Arkitekter.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.