Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 21 juli 2014, 07:08
Patrik Westander
Foto: Pressbild: Westander
Svenska Kyrkans präst Patrik Pettersson kritiserade Westander för att ha delat ut priset "Hetast i Almedalen" till sin kund. Nu väljer han att tona ned kritiken.
På sin blogg "Kyrkliga Ting" skrev Patrik Pettersson ett inlägg i samband med att ärkebiskopen Antje Jackelén mottog pr-byrån Westanders pris "Hetast i Almedalen". Här kritiserade han Westander för att ha delat ut priset till sin kund och anklagade pr-byrån för jäv.
"Därav det där påhittade priset under politikerveckan i Almedalen – som Westander delade ut till sin egen kund"...
I ljuset av den tanken förlorade vår nya ärkebiskop en del av sin trovärdighet som biskop när det där påhittade och köpta priset delades ut i Almedalen till ackompanjerande hyllningskörer."
I ett nytt blogginlägg backar nu Patrik Pettersson från sitt uttalande.
"Jag ifrågasätter inte Antje Jackelén som vår kyrkas ärkebiskop. Den som tror det har missförstått det jag har skrivit. Jag har inte anklagat någon enskild person för korruption. Jag har försökt ställa strukturella frågor. Jag skulle inte ha använt ordet ”köpt” på det sätt jag gjorde, det skapade onödiga missförstånd."
Westanders vd, Patrik Westander anser att kritiken mot priset var väntad och att det visar vilken betydelse priset har.
– Under de senaste åren har det kommit kritik mot Hetast i Almedalen som ett brev på posten nästan varje år. Det är i grunden positivt och speglar att utmärkelsen har blivit en väletablerad del av Almedalsveckan, skriver Patrik Westander i ett mejl till Resumé och fortsätter:
– Årets jävskritik har dessutom något gott med sig. Det har blivit mer uppmärksamhet kring det faktum att priset delas ut av en extern jury med ledamöter från ideella organisationer, media och näringsliv.