Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Precis ordförande kritisk till Aftonbladets PR-granskning

Publicerad: 29 april 2013, 10:51

Anna-Karin Hedlund ger inte mycket för Aftonbladets granskning av PR-branschen. – De blandar ihop alla frågor till en enda röra, säger hon.


Ämnen i artikeln:

PrecisAftonbladetRud Pedersen

Anna-Karin Hedlund, ordförande i föreningen Public Relations Konsultföretag i Sverige (Precis), är kritisk till Aftonbladets granskning av PR-branschen som publiceras i dag.

– Att politiker skulle låta sig påverkas så lätt som Aftonbladet antyder, är helt enkelt inte sant, säger hon. Dessutom skulle ett sådant agerande från ett PR-företag vara helt i strid med vårt regelverk.

Anna-Karin Hedlund har lång erfarenhet både från PR-branschen och politiken och menar att Aftonbladet blandar ihop ett antal frågor i sin granskning.

– Dels har vi frågan om lobbying är bra eller dåligt, dels hur branschen arbetar och dels om det skulle finnas en karens för politiker och politiska tjänstemän innan de kan börja jobba som PR-konsulter, säger hon.

Aftonbladet har in sin granskning utgett sig för att representera en grupp företag i asylboende-branschen när de besökt olika PR-byråer. Syfte var att få fram om det skulle gå att köpa sig en lagstiftning genom byråerna. Bland annat försökte Aftonbladet snärja förre försvarsminister Sten Tolgfors, nu mer på PR-byrån Ruud Mortensen.

– Vårt politiska system är mer komplicerat än så, säger Anna-Karin Hedlund. Det finns en mängd inbyggda spärrar och dessutom svarar svenska politiker i mycket högre grad inför sina partier än vad som är vanligt utomlands.

– Det våra medlemmar säljer är sin kunskap om opinionsbildning och hur den politiska processen fungerar.

Anna-Karin Hedlund är noga med att påpeka att en av grundstenarna i Precis regelverk är att man måste informera de politiker och politiska tjänstemän man har kontakt med, vem man har som uppdragsgivare.

– Våra kundlistor är inte offentliga, men vi ska alltid informera de politker vi pratar med om vilken organisation eller vilket företag som betalar oss, säger hon. Där måste man vara transparent.

När det gäller debatten om huruvida politiker borde ha en karenstid innan de fick gå från politiska uppdrag till PR-branschen anser hon att det är en arbetsgivarfråga för riksdagen.

– Det är inte orimligt att ha en karenstid, men det är inte vår fråga att driva, säger hon. Det är alltid arbetsgivaren som har skyldighet att se till att människor som slutar inte tar med sig känslig och affärskritisk information till sina nya arbetsgivare. Men då får man också vara beredd att betala för den karenstiden.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.