Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Precis ordförande: ”Måste bli bättre på vår egen pr”

Publicerad: 15 Januari 2014, 10:18

Anna-Karin Hedlund.

Foto: Pressbild.

Resumé har tidigare berättat att Precis generalsekreterare Kaj Flick sågar medlemsföretaget Geelmuyden.Kieses öppenhetsgiv – där man går ut med drygt 80 procent av kunderna i Norge. Precis ordförande Anna-Karin Hedlund ger sig nu in i diskussionen om öppenhetens vara eller icke vara.


Ämnen i artikeln:

Geelmuyden.KiesePrecisAnna-Karin HedlundKaj Flick

– Det är inte så att vi inte talar om öppenhet i Precis, utan det har  snarare varit ett mantra för styrelsen varje år. Jag räknar med att 2014  inte blir något undantag, säger Anna-Karin Hedlund, vd på Diplomat  Communications och ordförande för branschorganisationen Precis.

Hon tycker sig ändå se en tydlig trend att fler och fler kunder väljer att prata om att man samverkar med en pr-byrå.

Anna-Karin Hedlund menar att det beror på att pr-branschen har blivit mer mogen.

Hon tycker dock att många, inte minst media, fortfarande visar bristfälliga kunskaper om pr-branschen.

Här tror hon att Precis och övriga i branschen måste bli ännu bättre på att förklara vad man egentligen gör. Det  handlar inte bara om att förklara hur man jobbar med den dagliga  verksamheten, utan också hur man arbetar med lobbyingfrågor.

– Vi  blir lätt ifrågasatta och utses till syndare. Det är inte så konstigt  eftersom vi verkar i maktcentra som medievärlden, politiken och  näringslivet. Det är klart att det är spännande att se vad vi har gett  för råd och hur vi hanterar etiska frågor. Vi måste tåla att granskas,  säger Anna-Karin Hedlund.

Hon tycker också att hon ser en tydlig trend att att stora bolag väljer att anlita pr-byråer i allt högre utsträckning.

–  I ett komplicerat kommunikationslandskap där händelser sker dygnet runt blir det allt svårare att enbart hålla kommunikationsfrågan inhouse på en  kommunikationsavdelning. Det gäller både strategi- och utförarrollen. Så  det är egentligen inte konstigare att anlita en pr-byrå än en it- eller  managementkonsult idag, säger Anna-Karin Hedlund.

Har ni verkligen blivit salongsfähiga?
–  Ja, det tycker jag. Jag har jobbat i branschen i 15 år och det är klart  att man har sett ett eller annat snedtramp, men jag tycker ändå att vi  håller en hög etisk nivå, säger Anna-Karin Hedlund.

Hon anser ämdå att branschen måste bli ännu bättre på att göra sin hemläxa.
– Vi måste bli bättre på att göra pr för vår egen bransch, säger Anna-Karin Hedlund.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.