Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Precis sågar egna medlemmens öppenhetsgiv

Publicerad: 8 Januari 2014, 12:54

Resumé har nyligen rapporterat att Hans Geelmuyden, grundare av storbyrån Geelmuyden.Kiese, vill skapa större öppenhet kring kunderna och ett etiskt regelverk för branschen. Han har också valt att lägga ut 80 procent av kunderna i Norge. Precis generalsekreterare Kaj Flick är inte särskilt imponerad.


Ämnen i artikeln:

Hans GeelmuydenKaj Flick

Diskussionen har varit högljudd i Norge efter att landets  jordbruksminister, Sylvi Listhaug, vägrat att berätta vilka  uppdragsgivare hon har haft som lobbyist.

Hans Geelmuyden, grundare av pr-byrån Geelmuyden.Kiese, har gått i  bräschen för större öppenhet i pr-branschen och valt att lägga ut 80  procent av kunderna, men endast kunder som har gett klartecken.

Han har heller inte gett ut någomn information om vad samarbetena går ut på.

Branschorganisationen Precis generalsekreterare, Kaj Flick, är inte särskilt imponerad.
–  Det är ändå 20 procent av kunderna som inte lämnas ut, vilket gör att  man kan fråga sig om han verkligen är öppen med sina kunder eller om det  handlar mer om att göra en grej av att ge ett intryck av att man är  öppen. Jag tolkar det mer som ren marknadsföring, säger han.

Han tycker också att det är upp till kunderna att göra som man vill med öppenheten.

– Det är kundens privilegium att välja om man vill avslöja sina underleverantörer eller ej, säger Kaj Flick.

Han  förstår heller inte kritiken mot att Sylvi Listhaug inte har avslöjat  sina tidigare uppdragsgivare i sin roll på First North.

– När hon väl  är minister måste hon ju vara öppen på ett annat sätt, men hennes  tidigare anställning rör byråns kunder. Det är ju inte hennes kunder,  säger Kaj Flick.

Geelmuyden.Kiese är medlemsföretag hos Precis.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Hans GeelmuydenKaj Flick

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.