Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Pressat Vattenfall hämtar pr-chef från Röda Korset

Publicerad: 15 januari 2013, 11:14

Andreas Jansson

Foto: Fotograf: Magnus Bergström/ Röda Korset

Andreas Jansson blir ny chef för Media and Public Relations på Vattenfall. Han kommer från Röda Korset och efterträder Ivo Banek, som nyligen utsågs till Vattenfalls kommunikationsdirektör.


Ämnen i artikeln:

VattenfallAndreas Jansson

De senaste åren har Vattenfall fått kritik för sin energiutbyggnad i Tyskland. Nyligen inledde Dagens Industri en granskning av företagets planer på en utbyggnad av kolkraften i Tyskland och Sverige.

Nu har Vattenfall knytit till sig Andreas Jansson som ny pr-chef. Han har sedan två och ett halvt år tillbaka, chef för kommunikation och insamling på Svenska Röda Korset.

Dessförinnan arbetade Andreas Jansson med kommunikation på statligt ägda Svenska Spel i tio år, där han under flera år ingick i koncernledningen.

– Andreas kom till Röda Korset i en period då det mediala trycket var hårt. På kort tid har han lyckats återupprätta Röda Korsets varumärke och förtroendet för organisationens insamlingsarbete. Jag ser mycket fram emot att jobba med Andreas, säger Ivo Banek.

Andreas Jansson kommer att vara chef för Media and Public Relations-området. Här kommer han att leda koncernens arbete med extern kommunikation i egna och förtjänade kanaler.  

I tjänsten ingår också ansvar för avdelningen Incident och krishantering (ICM). Positionen är internationell med medarbetare i Sverige, Tyskland, Nederländerna samt andra länder.

– Det känns väldigt inspirerande. Vattenfall är ett oerhört spännande företag i en intressant och samhällsviktig bransch. Jag ser fram emot att få vara med och utveckla Vattenfalls kommunikation, säger Andreas Jansson.

Andreas Jansson börjar på Vattenfall den 1 mars.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

VattenfallAndreas Jansson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.