Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Priest PR köper Abby Norm

Publicerad: 15 januari 2015, 08:44

Fr vä: Mats Ryd och Tomas Strand ägare i Priest PR samt Andreas Morne VD och ägare Abby Norm.

Foto: Sofie Gustafsson.

Priest PR köper reklambyrån Abby Norm. Från och med den 1 maj i år går byråerna ihop, men har redan nu börjat jobba tillsammans. – Det är roligt att köpa ett bolag – nu kan man för första gången äntligen få känna sig vuxen. Under mina 44 år har det aldrig hänt förut, säger Thomas Strand, ägare i Priest PR.


Ämnen i artikeln:

Abby NormPriest PR

Siffror från det senaste bokslutet visar att Abby Norm hade ungefär 37,5 miljoner i omsättning och 2,2 miljoner i resultat, medan Priest PR låg på 7,7 miljoner i omsättning och hade ett resultat på nästan 4 miljoner kronor. Affären började diskuteras strax före jul och har precis gått i hamn.

– Vi har samarbetat med Abby Norm i flera år och haft gemensamma kunder – vi har jobbat ganska nära och känt att det fungerat väldigt bra. På senaste tiden har vi känt att det inte är tillräckligt att samarbeta, utan måste ihop till 100 procent. Då underlättar man snack om budgetar och vem som gör vad. Vi är prestigelösa båda två. Men det här är nog en av få gånger som en mindre pr-byrå köper en reklambyrå, säger Thomas Strand.

Enligt honom är inte ambitionen att bli större. Med sina 4 anställda det senaste räkenskapsåret är Priest PR en betydligt mindre byrå än Abby Norm som under samma period hade 13 anställda.

– Vi vill inte bli stora, vill inte vara mer än 20 personer. Då blir man en trögrörlig kolosser i stället för snabb och lättrörlig. Vi kommer att försöka slipa oss båda två.

Innebär det här att ni i samband med köpet kommer att göra er av med folk?
– Nej, det kommer vi inte göra tror jag. Vi är inte helt på det klara hur vi kommer se ut men min bedömning är att det inte kommer ske.

Som du är inne på är ni en betydligt mindre byrå. Hur finansierade ni köpet?
– Vi kan inte gå in på det. Det enda vi kan säga riktigt är att vi köper Abby Norm från och med första maj. Det har inte hänt om vi inte hade haft en bra lönsamhet, så mycket kan jag säga.

Kommer ni att bli ett varumärke nu – byta namn?
– I och med att det har gått så snabbt – att hela processen bara tagit ett par veckor vet vi inte det än. Som det ser ut nu kommer vi att behålla våra varumärken och ha två olika dicipliner: pr och reklam. Men med de nya kunderna vi tar in kommer vi jobba 100 procent tillsammans. Så småningom måste vi skapa ett nytt varumärke – men ligger ett eller två år i framtiden.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Abby NormPriest PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.