Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Prime försökte styra (S) redan 2006

Publicerad: 17 December 2010, 13:19

Pr-byrån Primes uppdrag åt Svenskt Näringsliv, som Aftonbladet skriver om i dag, är inte första gången Prime agerat för att styra S-debatten. Redan efter förlustvalet 2006 tog pr-byrån kontakt med utvalda socialdemokratiska riksdagsledamöter och erbjöd dem hjälp.


Ämnen i artikeln:

PrimeSvenskt NäringslivSocialdemokraterna

Aftonbladet beskriver i dag hur Prime pr under 2010 haft ett uppdrag från Svenskt Näringsliv att påverka Socialdemokraterna i en mer tillväxtvänlig riktning. Enligt Aftonbladet ska Prime ha fått runt fyra miljoner i ersättning för uppdraget.

Men det är inte första gången Prime agerat för att påverka partiets inriktning. Enligt uppgifter till Resumé riktade Prime pr ett erbjudande till utvalda S-ledamöter efter valet 2006.

Prime vände sig till ett antal ledamöter som ansågs tillhöra Socialdemokraternas framtidsnamn. Enligt erbjudandet skulle Prime kunna bistå med utredningsresurser, att ta fram underlag till riksdagsmotioner och bidra till att stärka ledamöternas kontaktnät.

Av erbjudandet framgick inte vem som var Primes uppdragsgivare. Det är också okänt hur många eller vilka som nappade på Primes förslag.

En del av den kampanj Prime drivit för Svenskt Näringsliv har skett i samarbete med den vänsterinriktade tankesmedjan Arenagruppen. Ett exempel är den valanalys som Arenagruppen gjorde, och där Prime/United Minds opinionsexpert Carl Melin var en av deltagarna.

Men samarbetet mellan Prime och Arenagruppen går djupare än så. Sedan 2007 är Prime pr en av de viktigaste bidragsgivarna till Arenagruppen. De senaste åren har Prime som guldsponsor bidragit med över en miljon till Arenagruppen.

Redan i februari 2009 kunde Resumé avslöja att det var Prime som stod bakom "Nätverket för framtidens energi", där flera fackförbund agerade tillsammans med industriorganisationer för en mer kärnkraftsvänlig energipolitik.

Nätverket bekostade bland annat en debattbok om energipolitiken, skriven av S-redaktören Per Åhlström. Boken gavs ut på Arenagruppens förlag Premiss.

Nätverket lever vidare, bland annat genom sajten www.framtidensenergi.nu, men numera är Primes roll i sammanhanget inte synlig utåt.

Att nyheten om Primes uppdrag åt Svenskt Näringsliv kommer nu ska också ses mot bakgrund av de interna strider som nu pågår inom Socialdemokraterna om partiledarposten.

När Primes PA-chef och delägare Niklas Nordström var SSU-ordförande 1995-1999 satt både Mikael Damberg och Veronica Palm i SSUs styrelse. De är i dag höger- respektive vänstersidans kandidater inför partiledarvalet.

I samma styrelse satt för övrigt också Carl Melin, liksom nuvarande partisekreteraren Ibrahim Baylan.
Nyheten att Prime driver en kampanj på Svenskt Näringslivs uppdrag spelar vänstersidan i partiledarstriden i händerna. "Högerkandidater", som Damberg och Niklas Nordström, som av flera nämnts som möjlig partisekreterare, blir i maktkampen lierade med Svenskt Näringsliv och andra högerintressen.

Men den sätter också fart på debatten om pr- och lobbykonsulternas roll i partiet.

– Nu är det tid för svenska politiska partier att ta det betalda, anonyma inflytandet på större allvar. Socialdemokratin är ett folkrörelseparti och borde vara särskilt känsligt för den här typen av hemliga kampanjer, skriver S-bloggaren Mats Engström, tidigare på Aftonbladets ledarsida, på sin blogg i dag.
Han kräver att den extra S-kongressen i mars nästa år ska ta beslut som ett slags uppförandekod för kontakten med lobbyster:

– Personer anställda på PR-bolag som inte uppger sina kunder bör till exempel inte kunna ha förtroendeuppdrag för det socialdemokratiska partiet, skriver Engström.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.