Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Prime har bytt strategi – siktar inte på volym

Publicerad: 17 september 2014, 09:49

Weber Shandwick-ägda Prime gör sitt bästa resultat på tre år och ökar vinsten med 2,7 miljoner kronor till nära 18,3 miljoner kronor - bolaget har brutet räkenskapsår. Omsättningen har också ökat, men byråintäkten har samtidigt minskat kraftigt. Prime menar att det beror på att byrån har bytt strategi.


Ämnen i artikeln:

United MindsPrimeWeber Shandwick

Prime blev en del av Weber Shandwick i våras – Weber Shandwick köpte både Prime & dess dotterbolag United Minds.

Prime hävdar att förvärvet berodde på Primes "banbrytande arbete med att leverera integrerade och kreativt drivna koncept tvärs över olika plattformar."

Bokslutet för det brutna räkenskapsåret 2013/2014 visar att Prime har ökat omsättningen med 9 miljoner kronor jämfört med motsvarande period förra året, men byråintäkten har samtidigt sjunkit med 8 miljoner kronor under samma period.

- Jag hade självklart önskat att även byråintäkten gått fram, Sofia Myrevik, partner och byråchef i en kommentar.

Hon menar att minskningen ändå är naturlig i med att Prime har ändrat sin strategi från fokus på "volym och tillväxt till värde och ökad marginal" i stället.

Prime ser ändå ökad efterfrågan inom strategisk rådgivning vad gäller corporate communication, men även hållbarhetsfrågor och public affärs har bidragit till vinstökningen.

Prime hoppas också på förbättrade möjligheter för globala uppdrag i och med att man numera ägs av Weber Shandwick, som, har verksamhet i 81 länder.

- Även om det i huvudsak är business as usual med fokus på våra uppdrag här i Sverige så öppnar vår nya familj möjligheter för våra globala kunder, säger Sofia Myrevik i en kommentar.

Prime poängterar att siffrorna inte är fullt jämförbara med det förra räkenskapsåret eftersom Prime och United Minds tidigare har redovisats som en koncern, men att Weber Shandwick-köpet har lett till att bolagen redovisas separat.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.