Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Prime klarar krisen

Publicerad: 15 september 2009, 10:12

Pr-byrån Prime presenterar bokslut för räkenskapsåret som slutar sista april. Vinsten ökar med fyra miljoner till 16 miljoner kronor och omsättningen hamnar på 131 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Carl Fredrik SammeliPrime PR

Carl Fredrik Sammeli, vd Prime. Foto: Anna Hållams

Primes senaste bokslutsperiod kan inte sägas vara optimal. Den inleds med sommaren med traditionellt låg beläggning, sedan kom hösten som präglades av Lehman Brothers konkurs och påföljande finanskris.
– Jag tycker att det är uppseendeväckande att vi lyckas öka både omsättning och vinst i det här klimatet, säger vd Carl Fredrik Sammeli.

Bäst inom Prime går public affairs och kriskommunikation. Där jobbar i dagsläget 25 personer.
– Vi är nu klar trea i branschen inom området. Det har vi kunnat dra nytta av i den här lågkonjunkturen.

Även United Mind, som tar fram analyser och beslutsunderlag för kommunikation och affärsplaner, har lyckats ta mark i krisen. Det som har varit svagast är Primes tidigare starkaste kort – marknads-pr.
– Den klasiska marknads pr-aktiviteterna går sämst. Men samtidigt får vi allt fler integrerade uppdrag, där vi gör även traditionell reklam och webb, vilket kompenserar.

Carl Fredrik Sammeli ser en tydlig förklaring till att Prime klarat sig bra i lågkonjunkturen.
– Vi har stabila relationer med både kunder och medarbetare. Vår modell påminner en del om Forsman & Bodenfors med partners och delägare.

Det senaste året har Jessica Johansson, ekonomichef och projektledaren Charlotte Witte blivit partners på Prime.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.