Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Primes pr-vinst minskar – men har haft anställningsboom

Publicerad: 28 november 2013, 08:30

Carl Fredrik Sammeli, vd Prime PR.

Foto: Anna Hallans.

Prime Public Relations Sverige AB ökar nettoomsättningen med drygt 30 miljoner kronor till 168 miljoner kronor, men finansnettot minskar med cirka tre miljoner kronor till 11,5 miljoner kronor. Dotterbolaget United Minds har ökat omsättningen med 6 miljoner till 37,8 miljoner kronor och finansnettot från strax under miljonen till nära 4,4 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

United MindsPrime

I verksamhetsberättelsen framgår att Prime Public Relations Sverige  anser att man har haft ett starkt år med flera prestigefulla uppdrag, en  fortsatt stark kundbas och en rad internationella uppdrag.  

Nettoomsättningen  har också ökat från nära 137 miljoner kronor till strax över 168  miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med 22,9 procent – byrån har  brutet räkenskapsår

Byråintäkten steg också från nära 111 miljoner kronor till strax över 117 miljoner kronor.

Problemet  var bara att finansnettot sjönk från 14,3 miljoner kronor till 11,4  miljoner kronor trots den ökade omsättningen och byråintäkten.

Här bör man dock konstatera att Prime har ökat personalstyrkan kraftigt och därmed dragit  på sig ökade kostnader – antalet genomsnittligt anställda har gått från  80 till 103 personer.

Prime har utsett tills bästa pr-byrån av Young  Guns, vilket är en tävling som utser världens bästa talanger i  kommunikationsbranschen.

”Utmärkelsen är en hedersbetygelse åt Primes  arbete för att fostra och utveckla unga talanger”, står det i  förvaltningsberättelsen.

Prime har upprättat ett kontor i Malmö och  vunnit upphandlingar om breda kommunikationstjänster åt Malmö Stad,  Helsingborgs Stad och Lunds universitet.

Prime delar ut tre miljoner kronor.

Dotterbolaget  United Minds Samhällsanalys har ökat nettoomsättningen från strax under  32 miljoner kronor till nära 38 miljoner kronor, vilket motsvarar en  ökning med 19,3 procent.

Verksamheten beskrivs som att man erbjuder  kunderna: ”kunskap om hur samhällsförändringar och trender påverkar  kunder och kunders kunder och vad detta betyder för verksamheten.”

Finansnettot  har gått från nära 900 000 kronor till cirka 4,4 miljoner kronor. Det  genomsnittliga antalet anställda ligger så gott som konstant – 23 under  förra räkenskapsåret jämfört med 21 personer under det senaste  räkenskapsåret.

United Minds uppger att man har fördjupat sitt  uppdrag genom att erbjuda mer strategisk rådgivning till företags- och  koncernledningar. Man har också en stor andel internationella uppdrag.

United  Minds har också fördjupat sitt samarbete med Aftonbladet under det  gångna året, vilket bland annat har skett genom ett tv-program som  samproduceras och publiceras varje vecka på Aftonbladets webbplats.

United Minds har också utsett Kerem Yazgan till vd under det gångna räkenskapsåret.

Byrån delar ut tre miljoner kronor.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

United MindsPrime

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.