Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

”Publiken ska spegla Sveriges befolkning”

Publicerad: 23 januari 2012, 08:16

Patrik Benjaminsson, färsk kommunikationschef för Dramaten.

Dramatens kommunikationschef Patrick Benjaminsson är en inbiten kulturfantast som vill locka alla sorts människor till teaterns finrum. – Dramaten vill ha en publik som speglar Sveriges befolkning, säger han till Resume.se


Ämnen i artikeln:

Dramaten

Patrick Benjaminsson tillträdde tjänsten som kommunikationschef på Dramaten i oktober förra året. Han har redan arbetat med lanseringen av tunga pjäser av Lars Norén och Ingemar Bergman och menar att jobbet är som skräddarsytt för honom.

– Jag har själv inte spelat teater, men har alltid varit en aktiv besökare, särskilt på Dramaten. Sen passar jag alltid på att gå i utlandet, exempelvis i London.

Benjaminsson berättar att han sökte jobbet direkt när dåvarande kommunikationschefen Elisabeth Lindfors lämnade sin post efter två år.

Han säger sig redan trivas, men medger att mycket arbete ligger framför honom.

– Jag stortrivs och känner mig väldigt välkommen. Men jag kommer ju inte från teaterbranschen, så det är mycket att sätta sig in i. Bland annat har vi en Bergman-festival och ett Strindberg-jubileum under 2012, vilket innebär mycket jobb.

– Men för mig är det här jobbet perfekt, jag har alltid varit intresserad av kultur.

Arbetsklimatet i ett av Sveriges kulturella högsäten har av många beskrivits som mycket speciellt och unikt. Men Benjaminsson säger sig inte uppleva några svårigheter.

– Jag har alltid jobbat nära film och böcker och arbetat med kreativa upphovsmän, så den biten hade jag med mig in på Dramaten. Sen är teatern levande dygnet runt, vi arbetar på kontoret på dagen, och pjäser spelas på kvällen.

Innan Dramaten var han verksam som marknadschef på förlaget Norstedts, och var dessförinnan på biokedjan Sandrew Metronome.  Förutom ett naturligt stort fokus på teater upplever han andra skillnader mot tidigare tjänster.

– Den största är att jag nu dessutom har ansvar för försäljning och biljettkassa. Det ger en helhetsbild vilket gör det extra intressant. Teatervärlden är väldigt levande och föränderlig, och man börjar oftast marknadsföra produktionerna innan de är helt färdiga.

Dramaten kan av många människor upplevas som en annan värld, där det välrenommerade ryktet ibland skapar en distans till salongerna. Benjaminsson säger att teatern har en kommunikationsstrategi för att locka till föreställningarna.

– Dramaten vill ha en publik som speglar Sveriges befolkning, och inte bara nå människor i Stockholm. Vi arbetar mycket med livesändningar och turnéer ute i landet.

Han vill särskilt lyfta fram marknadsföringen mot barn och unga.

– Vi jobbar aktivt mot skolorna och lärarna och försöker etablera oss i de ungas nätverk. Bland annat har vi en egen Facebooksida som går väldigt bra. Dessutom satsar vi hårt på våra scener på Elverket där vi lagt vår barn- och ungdomsverksamhet.

Benjaminsson anser det för tidigt att utvärdera hans roll i kommunikationsarbetet.

– I nuläget försöker jag sätta mig in i teatern vilket på många sätt är en ny värld för mig, Men självklart ser jag över både intern och extern kommunikation. Jag brinner för kultursektorn och har alltid jobbat inom den. Främst handlar det om att marknadsföra berättelser.

Som marknadsföringsobjekt ser han på den svenska kultursfären med positiva ögon.

– Kultursektorn är tacksamt PR-mässigt, man lyfter fram upphovsmännen som är intressanta ur ett konsumentperspektiv.

Ämnen i artikeln:

Dramaten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.