Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Pulitzerprisbelönad journalist skriver världens dyraste artikel i Civil Rights Defenders kampanj

Publicerad: 9 December 2019, 10:15

Journalisten Esther Htu San från Burma skriver en artikel om press- och yttrandefrihet för Civil Rights Defenders. Artikeln är publicerad bakom en betalvägg som kostar en miljon kronor att låsa upp.


Ämnen i artikeln:

Civil Rights DefendersPrime

Prime Weber Shandwick ligger bakom kampanjen där artikeln, som förmodligen är den dyraste någonsin, symboliserar det höga priset som journalister tvingas betala för det fria ordet. Civil Rights Defenders uppmanar människor att genom crowdfunding bidra för att låsa upp artikeln för att visa sitt stöd för hotade journalister och människorättsförsvarare runtom i världen. I skrivande stund är insamlingen uppe i över 300 000 kronor.

– Alldeles för många, inklusive jag själv, har fallit offer för repressioner mot yttrandefriheten. Det är anledning till att jag valde att engagera mig i Civil Rights Defenders kampanj när de frågade om jag ville skriva världens dyraste artikel. Med artikeln vill jag uppmärksamma alla de offer för övergrepp som jag själv har bevittnat. Jag hoppas att artikeln kan öka medvetenhet hos en större allmänhet om vad som händer människor som säger sin mening, rapporterar om eller på annat sätt sätter ljuset på människorättsliga övergrepp i Burma. Människorättsförsvarare och journalister måste skyddas, säger journalisten Esther Htu San i ett uttalande.

Vid sidan av världens dyraste artikel har Civil Rights Defenders utvecklat en widget som medier och bloggare uppmanas lägga på sin hemsida för att låsa in sitt eget material och därmed bidra till kampanjen som bär namnet ”Ett högt pris”. Kampanjen kommer att distribueras i egna kanaler, genom förtjänad media, i samarbete med influencers och mediehus.

Norrländska socialdemokraten och Norrbottens-Kuriren samt Journalisten är några av medierna som imorgon kommer själva sätta betalvägen på sina hemsidor.

Civil Rights Defenders har under hela 2010-talet jobbat innovationsdrivet för att få genomslag.  Tidigare har Prime och Civil Rights Defenders bland annat arbetat ihop i kampanjen ”Civil Rights Captcha”, som belönades med ett Silverägg 2013.

– Med ”Ett högt pris” vill vi visa på att yttrandefrihet inte kan tas för givet 2019. Inte ens här i Sverige. Jag tycker att alla som bryr sig om det fria ordet har en skyldighet att bidra till Civil Rights Defenders arbete , säger Petter Lublin, creative director på Prime Weber Shandwick i en kommentar.

– När journalister och opinionsbildare lever med en ständig rädsla för frihetsberövanden, trakasserier och dödshot så tystnar viktiga röster. Det är i längden förödande för ett demokratiskt samhälle och något vi alla gemensamt måste arbeta för att förändra, säger Anders L. Pettersson, executive director på Civil Rights Defenders.

Pengarna som samlas in via betalväggen går till Civil Rights Defenders arbete med att stötta människorättsförsvarare världen över.

Arbetsteam på Prime Weber Shandwick:
Jennie Körnung, kundansvarig
Petter Lublin, Creative Director
Marcus Bjellder, produktionsledare
Christoffer Lind, kreatör
Inez Härneman, kreatör
Alex Zeeman, Lead Motion Creative
Viktor Halldén, Graphic Designer
Daniel Wahlström, pr-strateg

Arbetsteam på Civil Rights Defenders:
Anna Magnard, insamlingschef
Catrin Söderberg, strategisk kommunikatör
Johan Harlén, projektledare
Maria Granefelt, kommunikationschef
Emmy Blad Jokinen, digital strateg

Bazooka har stått för den tekniska utvecklingen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Civil Rights DefendersPrime

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.