Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Rapport: Företagsledare missbedömer vad folket vill höra

Publicerad: 26 November 2014, 09:02

Företagsledares framträdande i media påverkar allmänhetens syn på chefens ledarskap. Det finns dock stora skillnader mellan vad allmänheten ser som viktigt och kommunikatörens syn på vad som gör en bra ledare. Det visar en undersökning av European Public Relations Education & Research Association.


Ämnen i artikeln:

Geelmuyden.KieseJanna Sundewall

– Det är intressant att se att allmänheten definierar bra ledarskap utifrån sin roll som medarbetare, medan kommunikatören sätter företagets intressen först. Ett starkt ledarskap handlar inte bara om att tala, det är minst lika viktigt att lyssna, säger Janna Sundewall, vd på kommunikationsbyrån Geelmuyden Kiese i en kommentar.

Det är framförallt uppfattningen om vad som är viktigt för att ledare ska uppfattas som någon som sticker ut som går isär.

Här visar rapporten att kommunikatörerna tycker att ett starkt ledarskap och ord som innovation och CSR viktiga, medan allmänheten anser att frågor som rör företagets kundservice ger betydligt viktigare signaler om en bra arbetsplats.

Ett ytterligare exempel är att kommunikatörerna sätter stor vikt vid en övertygande historia om sin organisation och företagets vision, medan allmänheten tycker att frågor som rör samarbetsförmåga, kultur och mångfald är viktigare, enligt rapporten.

På en viktig punkt har dock företagsledarna och allmänheten samma uppfattning. Det gäller vikten av att kommunicera öppet och transparent och föregå med gott exempel.

Samma undersökning visar också att personliga tal, framträdande och en bra hemsida allra mest påverkar uppfattningen om företagets ledarskap följt av årsredovisningar och traditionella pressmeddelanden.

– Den företagsledare som vill vässa och faktiskt verklighetsanpassad sin ledarskaps-kommunikation tjänar på att träna sig i muntligt framförande. Ett starkt framträdande slår fortfarande det mesta annat, säger Janna Sundewall i en kommentar.

Rapporten är en samproduktion mellan Ketchum, GK och The European Public Relations Education & Research Assoication, EUPRERA.
Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation vid Lunds
Universitet, har varit vetenskaplig rådgivare till den svenska studien genom Euprera

Geelmuyden.Kiese är exklusiv samarbetspartner till just Ketchum på den skandinaviska marknaden.

Comgap är en studie som kombinerar opinionsundersökningar från tio europeiska länder och omfattar 1 346 kommunikatörer.

Här finns hela det skandinaviska resultatet av rapporten.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.