Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 13 November 2013, 09:43
Rättviseförmedlingen drar nu igång sin första stora insamlingskampanj – Rättesnöret. Upplägget innebär att privatpersoner och företag ska kunna köpa presentsnören för 50 kronor per meter.
Kampanjens syfte är dels en varumärkesförflyttning, dels att samla in pengar till Rättviseförmedlingens verksamhet.
– Vi behöver bli bättre på att berätta att Rättviseförmedlingen är en ideell aktör som behöver ekonomiskt stöd från privatpersoner och företag för att bedriva vår verksamhet, säger Andreas Drufva, marknadschef på Rättviseförmedlingen i en kommentar.
Målet är att samla in 100 000 kronor till arbetet för ökad mångfald och jämställdhet innan jul.
Rättviseförmedlingens reklambyrå YouMe Agency har tagit fram kampanjen – organisationen är en så kallad pro bono-kund till YouMe Agency, medan Earth People är webbyrå i kampanjen.
– Eftersom Rättviseförmedlingen har noll mediabudget har vi försökt att skapa en kampanj som säljer sig själv med hjälp av Rättviseförmedlingens starka närvaro i sociala medier, säger Anna Wallin, projektledare på YouMe Agency i en kommentar.
Rättviseförmedlingen har fler än 50 000 personer som samarbetar ideellt i sociala medier för att hjälpa projekt, organisationer och medier att hitta kompetens som har hamnar i skymundan.
Här finns mer information om kampanjen.
Arbetsgrupp:
Beställare: Rättviseförmedlingen, Andreas Drufva
Byrå: YouMe Agency
Projekt & produktionsledare: Anna Wallin
AD: Kalle Berglind
Copy: Martin Johansen
Formgivare: Malin Eriksson
Illustratör: Dan Berglund, http://www.danb.se
Webbyrå: Earth people, http://earthpeople.se
Karl-Johan Byttner