Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Red Bulls sponsortriumf

Publicerad: 15 Oktober 2012, 07:57

Felix Baumgartner.

Foto: Red Bull.

I går kväll klockan 20 slog österrikaren Felix Baumgartner rekordet för det högsta fallskärmshopp gjort av en människa. Han hade då lämnat en kapsel 39 kilometer över jorden. Alla världens tidningar sände hoppet live och Youtube slog liverekord när över 8 miljoner människor såg på klippet. Sponsorn Red Bull jublar över succén.


Ämnen i artikeln:

Red Bull

Alla världens nyhetssajter och kanaler livesände hoppet. YouTube slog  rekord när de fick över 8 miljoner tittare att se deras livesändning.

Det alla följde var 43-årige österrikaren Felix Baumgartner som med  hjälp av en gigantisk heliumballong och specialbyggd kapsel tog sig till  den yttre stratosfären.

Efter att ha lämnat kapseln strax efter klockan 20 på 39 000 meters  höjd, föll Felix fritt 4,20 minuter och mätte 1342,8 km/h innan han  vecklade ut sin fallskärm och landade säkert på jorden igen.

Officiell sponsor för hoppet var energidrycken Red Bull som hade jobbat med Baumgartner i fem år som förberedelse för hoppet.

Inför hoppet har de bland annat delat med sig av bilder från förberedelserna på Instagram där de har fått över 400 000 följare.

Red Bull kunde även  synas med sin logga på Baumgartners rymddräkt och  hela projektets namn ”Red Bull Stratos” refererades flitigt av världens  alla medier i går.

– Man kan bara konstatera att det här rekordförsöket intresserade  väldigt många människor och att det blev en toppnyhet världen över. 8  miljoner följde sändningen på Youtube och förmodligen betydligt fler på  de tv- och webb-tv-kanaler som hade tillgång till livefeeden från  rekordhoppet, säger Jesper Antell, pr-chef på Red Bull Sverige.

Varför sponsrar Red Bull detta?
– Vi sysslar med att ge vingar till människor och idéer. I det här  fallet har vi stöttat Felix och hans olika drömprojekt sedan 1996. Idén  om att hoppa från stratosfären och bryta igenom ljudvallen var helt  enkelt för bra för att inte hjälpa till att förverkliga.

Som jag förstår det har ni jobbat med Felix i många år, hur kom samarbetet till?
– Samarbetet med Felix inleddes redan 1996, då Red Bull var en av få  sponsorer som stöttade extremsporter. Exakt hur det gick till den dagen  vägarna korsades är dock en fråga för Felix själv.

I sociala medier har det spekulerats om det verkligen sändes live, vad säger du?
– Det skulle förvåna mig om det inte var live med tanke på de tunga,  internationella medier som fanns på plats i New Mexico för att bevittna  hoppet.

Något många varnade för var att Felix skulle skada sig eller till och  med dö av hoppet, hur resonerade ni kring det som sponsor?
– Red Bull samarbetar med mer än 500 idrottare världen över. Många inom  extremsport. Nästan alla är bäst i världen på det de gör och är  människor som flyttar gränser, vilket alltid innebär en risk. Vi  försöker hjälpa dem att uppfylla sina drömmar på ett så säkert sätt som  möjligt - helt enkelt minimera farorna i projekt de annars skulle  genomgöra på egen hand. Felix hopp har förberetts under fem års tid av  det bästa och mest erfarna team som gick att hitta, säger Jesper Antell.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Red Bull

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.