Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Redaktören provkörde nya modellen

Publicerad: 26 maj 2009, 13:44

Auto, Motor & Sports chefredaktör Alrik Söderlind skickade sitt test av nya 9-5 till SAAB:s informationsdirektör Eric Geers i förväg. ”Använd den gärna!” skrev han. Eric Geers använde den opublicerade artikeln i SAAB:s informationsarbete.


I helgen avslöjade Expressens motorreporter Jan-Erik Berggren pr-spelet kring SAAB:s nya 9-5-modell. Ett antal utvalda motorjournalister inbjöds för tre veckor sedan att testköra en maskerad version av SAAB:s nya stora lyxbil.
En av testförarna var Auto, Motor & Sports ansvarige utgivare Alrik Söderlind. Hans test publiceras först i veckans nummer av tidskriften.
Expressen avslöjade att det inte var rätt bil som testades, den ska byggas om innan den går i serieproduktion. I artikeln skriver också Expressen om spelet mellan Auto, Motor & Sport och SAAB.
Resumé har rotat vidare och funnit mycket täta relationer mellan tidskriften och SAAB. Redan för två veckor sedan skickade Alrik Söderlind sin testartikel till SAAB:s informationsdirektör och skriver så här:
”Här kommer den korrade och färdiga texten om nya 9-5. Använd gärna den! Har skickat till hela vårt nätverk och bjuder på artikeln. När något händer – ring! Vi är gärna först med nyheten –
Kör hårt !
Alrik”
SAAB:s informationsdirektör Eric Geers körde ut artikeln internt med orden:
”Here’s what will be pub­lished in the next edition of AMS. Have asked them to spread it to the other AMS markets like Germany.”

Alrik Söderlind ser inget märkligt i att artikeln har använts i informationsarbetet:
– Att företag skickar artiklar om sig självt för läsning internt är vad jag förstår mycket vanligt. Jag skickade den för godkännande av citat, det gör jag till alla som önskar det.
– Det här var ett extremfall eftersom vi inte fick avslöja detaljer i bilen, till exempel interiörer, som SAAB inte vill att vi avslöjar.
Men vad tycker du om att SAAB använder din artikel internt?
– De har ju inte använt den i kommersiellt syfte. Det händer ju att biltillverkare vill köpa särtryck på kul tester vi gör. Det är väl okeJ att de använder den internt. Jag skriver inte annorlunda för det.
Kommer artikeln att gå i systertid­ningarna utomlands?
– Det vet jag inte, men de har fått den.
Resumé har utan framgång sökt SAAB:s informations­direktör Eric Geers.

truefalse

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.